Wat mag een student verwachten aan studentbegeleiding op de HAN?
Op 25 maart 2021 vond de etalagebijeenkomst “Wat mag een student verwachten aan studentbegeleiding op de HAN?” plaats.
Centraal in deze bijeenkomst stonden de recent ontwikkelde uitgangspunten voor studentbegeleiding binnen de HAN en werd er kennis gedeeld hoe deze uitgangspunten vorm krijgen binnen opleidingen van de HAN. Specifiek in de spotlight stonden voorbeelden van de academie AFEM, de opleiding Bedrijfskunde en de opleiding Verpleegkunde. Loes krebbers (senior SLB’er opleiding Communicatie) geeft in deze blog haar impressie van de bijeenkomst. Tot slot vind je de links naar de opname, powerpoints en overige informatie.
DOOR LOES KREBBERS
Wat ontzettend mooi om bevlogen en enthousiaste collega’s te horen over de manier waarop zij aan de uitgangspunten vorm hebben gegeven binnen hun opleiding.
Ik was vandaag bij de etalagebijeenkomst over de uitgangspunten van studentbegeleiding op de HAN, met name om geïnspireerd te worden door collega’s van andere opleidingen en om te kijken wat we zelf nog kunnen doen aan de speerpunten binnen onze opleiding. We hebben binnen onze opleiding al een goeie focus op studentbegeleiding en persoonlijke ontwikkeling maar het kan altijd beter. Voor mezelf had ik daarnaast in mijn achterhoofd de kritische blik: Hoe houden we studenten ook verantwoordelijk voor hun eigen studietraject?
In deze bijeenkomst vertelden Joletta Schoone, Matthijs Kolthoff en Wendie Joosen hoe zij binnen hun opleiding aan de uitgangspunten vormgegeven hadden.
Studentbegeleiding bij AFEM
Joletta Schoone (Academie Financieel Economisch Management) is afgelopen jaren met een projectgroep aan de slag gegaan met het beter vormgeven van studentbegeleiding binnen hun eigen opleiding/academie. De projectgroep formuleerde kerwaarden aan de hand van de HANbrede visie en de uitgangspunten van Kariene Mittendorff: studievoortgang, professionele ontwikkeling, persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling. Joletta’s advies is om nieuwsgierig en onderzoekend te blijven kijken naar hoe studentbegeleiding in de opleiding is georganiseerd en juist bij curriculumontwikkeling student- en loopbaanbegeleiding meer integreren. Voor mij een heel waardevolle tip die ik zeker meeneem naar onze ontwikkelgroep voor aankomend jaar. Ook de idee om een aparte leerlijn hiervoor te ontwikkelen, noemde Joletta. Binnen onze opleiding ben ik coördinator van de leerlijn persoonlijke professionele ontwikkeling. Joletta’s advies bevestigde mooi de noodzaak van deze leerlijn.
Studentbegeleiding bij Bedrijfskunde
Vervolgens vertelde Matthijs Kolthoff, samen met student-assistent Joeri Manders hoe er binnen de opleiding Bedrijfskunde gewerkt wordt met studentassistenten. Harstikke mooi om zowel het inspirerende verhaal van Matthijs als de ervaring van de ‘peer’ zelf te horen. Met name het laagdrempelige contact als ook het leereffect voor de student-assistent werd voor mij hierdoor nog eens benadrukt. Onze opleiding gaat in aankomende periode starten met betaalde inzet van student-assistenten voor het begeleiden van de eerstejaars. Deze input kunnen we hier goed voor gebruiken.
Studentbegeleiding bij Verpleegkunde
Als laatste vertelde Wendie Joosen enthousiast hoe de opleiding Verpleegkunde vorm geeft aan het uitgangspunt ‘Iedere student heeft een begeleider als eerste aanspreekpunt gedurende zijn hele studie. Voor studenten is een doorgaande lijn in de begeleiding van groot belang’. Ze benoemde het proefschrift ‘Sense of Belonging’ van Claudia Gomes. Voor een student is het van belang zowel op sociaal als academisch vlak binding te ervaren met de opleiding; dat hij zich identificeert met de opleiding en goed contact heeft met docenten. Dan is het ook van belang dat je je als docent thuis voelt op de opleiding. De ambitie is o.a. om met leerteams te gaan werken.
Kortom deze middag leverde genoeg inspiratie op! O.a. het leren van elkaar; het student slb-schap en de start van een netwerk voor studentbegeleiders zodat we elkaar meer vinden. Voor mij ook nog steeds de kritische noot dat er niet alleen aandacht is voor wat de student van de HAN mag verwachten maar ook wat mag de HAN van de student verwachten.
Alvast terugkijken? Of overige materialen raadplegen?
- Bekijk hier de opname
- Bekijk hier de powerpoint van de inleiding door Martine Amsing en Astrid Sluis
- Bekijk hier de presentatie van de opleiding Bedrijfskunde van Matthijs Kolthoff en Joeri Manders
- Bekijk hier de padlet presentatie SLB binnen Verpleegkunde voltijd van Wendie Joosen