Vision Backcasting
Geschreven door Berthe Bralten
Donderdag 27 juni vond de etalagebijeenkomst plaats over Vision Backcasting (VBC), georganiseerd door de HAN Academy. Er waren 25 deelnemers die tijdens de uitleg van deze methode werden meegenomen in het enthousiasme van de begeleiders Nienke Vos en Su-Anne van Waes.
Wat is Vision Backcasting?
De Vision Backcasting methodiek is een snelle en grondige manier om een nieuw curriculum te ontwerpen. De methode is ontwikkeld door Kaos Pilot, een business school uit Denemarken en gebaseerd op Design Thinking.
Bij de HAN is door de service unit O&O samen met een aantal pioniers deskresearch gedaan naar deze methode en is VBC bij vier opleidingen gebruikt voor een nieuw curriculum ontwerp. Naar aanleiding van de opgedane ervaringen is de methode doorontwikkeld. (Vos et al., 2018)
Het belangrijkste kenmerk is dat alle stakeholders: studenten, alumni, cliënten, het werkveld, leidinggevenden, CEO’s, experts, docenten en andere nog niet genoemde, in het proces betrokken worden. Er wordt gewerkt in co-creatie, iedereen heeft dus invloed op het resultaat. Dit leidt tot het ontstaan van een gezamenlijke visie en eigenaarschap bij alle belanghebbenden en het stelt de eindgebruiker centraal. Als er 8 stakeholders zijn dan ontstaat er binnen 1 dag een blauwdruk van het curriculum. Zijn er meer stakeholders dan zijn er verschillende sessies gewenst en ontstaat de blauwdruk in een synthese sessie. (De best werkbare groepsgrootte is 8 personen.)
Het werkproces van Vision Backcasting
Bij de VBC methodiek wordt er niet digital gewerkt. Waar wij normaliter dagelijks ons 17 inch laptopscherm voor ogen hebben, wordt er in VBC gewerkt op een ‘wallpaper’ met een diameter van 130 inch (zie hieronder, klik om te vergroten).
Er zijn 7 stappen te doorlopen: visie, doelgroep, toolbox, curriculum, samenvatting, kosten en marketing. Door de begeleiders worden verschillende creatieve tools ingezet om de stakeholders in korte tijd te laten presteren: de pressure cooker methode. Echter voordat de 7 stappen worden doorlopen, is er eerst stap 0: divergeren.
Stap 0 is de belangrijkste stap. Deze begint met de Golden Circle (Simon Sinek), waar door Kaos Pilot een vierde ring aan toegevoegd is: Why, How, What en Who?
De Golden Circle wordt met afbeeldingen gevuld waarin de visie en wensen van alle stakeholders worden verbeeld ten aanzien van een nieuw curriculum. Vervolgens geeft iedere stakeholder uitleg aan zijn bijdrage in de Golden Circle.
Aan de slag
En op dit punt worden wij (de deelnemers van de etalagebijeenkomst) door Nienke en Su-Anne aan het werk gezet om ervaring met de methode op te doen. De verhalen van de stakeholders in de Golden Circle voor een curriculumontwerp van verpleegkunde (willekeurig voorbeeld) hebben zij voor deze etalagebijeenkomst omgezet in casussen. De volgende actie in stap 0 heet Silent Listening. Elke stakeholder legt zijn bijdrage van visie en wensen in de Golden Circle uit. De anderen luisteren en schrijven zoveel mogelijk ideeën op welke gebruikt kunnen worden in het curriculum om deze visie en wensen te realiseren. Er wordt gewerkt met post-its in verschillende kleuren welke staan voor attitude, knowledge, skills, onderwijsvormen, toetsvormen of visie, de verschillende onderwerpen in stap 1 en 3 van de poster.
Op deze manier ontstaan er veel, heel veel ideeën vanuit alle stakeholders. De post-its worden op de poster geplakt, daarna in overleg herplaatst en dubbelingen worden eruit gehaald. Er komt overzicht in de chaos. De kern van het curriculum ontstaat. Het verschil met het huidige curriculum ontwerp zit vooral in de snelheid waarmee gewerkt wordt om tot de blauwdruk te komen. Door de deelname van verschillende stakeholders komt niet alleen kennis, maar ook vaardigheden en houding aan de orde, wat dikwijls aansluit bij de 21e-eeuwse vaardigheden.
Ervaringen binnen de HAN
Het onderzoek naar en de ervaringen met de VBC methode bij de HAN, zijn terug te lezen in het artikel Onderwijsontwerp met de Vision Backcasting methodiek (Vos et al., 2018) welke bij de OU gepubliceerd is.
Masterclass
Nienke Vos en Su-Anne van Waes organiseren op 17 en 19 september een masterclass .
Doel: Leren om het proces van Vision Backcasting te begeleiden/faciliteren.
Indien u belangstelling hebt laat het dan weten aan Nienke, Su-Anne of de HAN Academy.
Bronnen:
Vos, N., Van Waes, S.-A., Valckx, L., Cuperus, J., Wiegel, V., & Brouwer, L. (2018, december). Onderwijsontwerp met Vision Backcasting methodiek. Geraadpleegd op 28 juni 2019, van https://onderwijsinnovatie.ou.nl/oi-december-18/praktisch-artikel/
Kaos Pilot. (z.d.) Geraadpleegd op 28 juni 2019, van https://www.kaospilot.dk/