Versterken van studentwelzijn
Op deze blog vind je een korte impressie van de etalagebijeenkomst Versterken van Studentwelzijn van 17 maart. Daarnaast vind je links naar de opnames van de etalagebijeenkomst, de presentaties en links naar de gedeelde informatie in de chat.
Korte impressie plenaire deel
Hoe leer je studenten hun eigen welzijn, zelfzorg en studiesucces positief te beïnvloeden? Binnen de opleiding Social Work benadert men welzijn en zelfzorg als professionele vaardigheden die je kunt ontwikkelen. Onlangs is men een project gestart waarin studenten en docenten samen experimenteren en ontdekken hoe dat kan en wat werkt. Dat doen ze door in co-creatie initiatieven en onderwijsinnovaties te “prototypen” en testen. Bij het prioriteren van die initiatieven maken ze gebruik van het onlangs binnen de HAN ontwikkelde Welzijnswiel. Dat heeft o.a. geresulteerd in succesvolle innovaties zoals de selfcare challenge, toolkit voor SLB’ers en coaches en buddy project.
In deze bijeenkomst vertelden Jikke Gerichhausen en Paulien Taken (Social Work) over het project “Versterken van Studentwelzijn”, hun kijk op (het beïnvloeden van) studentwelzijn, zelfzorg en studentsucces en enkele prototypes die dat heeft opgeleverd. Ook vertellen ze over het Welzijnswiel en hoe dit behulpzaam is bij het project. Marion van de Wijdeven (OOK Services) vertelde over de totstandkoming van dit model binnen de HAN.
Daarnaast was er aandacht voor studentsucces in brede zin. Vanuit de Vereniging Hogescholen heeft Asha Dijkstra (VH/Staf OOK) bijgedragen aan het model studentsucces dat landelijk is ontwikkeld. Het model bevat 14 beïnvloedbare factoren voor studentsucces. Welzijn en inclusie is er daar één van.
In twee breakoutgroepen voor resp. model studentsucces en Social Work Cares is één en ander verder verdiept. Ton Ammerlaan sloot aan bij de tweede breakoutgroep en hieronder een kort verslag van zijn hand.
Impressie discussie breakoutgroep Social Work Cares (door Ton Ammerlaan)
Een levendige uitwisseling ontstond bij de rol van studenten in ondersteuning en onderwijs. Een succesfactor is co-creatie met studenten en met collega’s: de student wordt hiermee mede-eigenaar van de opleiding, en de instrumenten en onderwijsvormen die gemaakt worden passen beter bij de doelgroep. Co-creatie met collega’s van diverse disciplines bevordert het draagvlak, en dus de promotie om het ontwikkelde materiaal ook toe te passen. Weerstand van collega’s tegen co-creatie blijkt vooral uit onbekendheid en onwetenheid te bestaan: wanneer ze ondersteund worden in hoe je dit doet blijkt de weerstand vaak te verdampen.
Hoe krijg je studenten zo ver om mee te werken?
Student Assistentschappen waarbij studenten helpen met vakondersteuning (als buddies) was een mogelijkheid, naast een andere om studenten die vanuit eisen in het curriculum medestudenten te laten coachen (bijv als ‘professionele vaardigheid’) . De curriculumoptie betekent dat in de vereiste HBO competenties beschreven staat dat coaching van en collega tot de eindkwalificaties behoort. Dat blijkt overigens in bijna alle beroepen het geval: het inwerken van nieuwe collega’s door ervaren krachten, of het coachen van collega’s uit andere afdeling op de werkwijze bij jouw onderdeel (kennisoverdracht) vind je niet alleen in de zorg en zakenwereld, maar ook in de techniek. Een kennislijn coaching zou dan een leidraad kunnen zijn waaraan verschillende acties, opdrachten en inspanningen van studenten gekoppeld kunnen worden.
Windesheim Social Work heeft de nodige ervaring met buddy systemen. Ook bij de HAN blijkt er ervaring. Buddies zijn oudere jaars studenten, die bijvoorbeeld met succes worden ingezet om jongere jaars door struikelvakken heen te helpen. Buddies inzetten in de HAN Intro is natuurlijk al veel bekender, maar het kan ook in het eerste semester zijn vruchten afwerpen doordat nieuwe studenten eerder betere studietechnieken, houding en motivatieprikkels krijgen van de oudere jaars. Een tip om de ouderejaars ook actief te houden is om elke twee maanden intervisies met de buddies te organiseren, om met jongerejaars brainstorm sessies te organiseren wat ze op dat moment nodig hebben, en het aanbod aan te passen. Overigens blijken jongerejaars veelal onbekend met aanbod van Studiesucces, Studiecentrum, Decanaat en ander regulier aanbod.
Er zijn diverse manieren om het welzijn van studenten te bevorderen, en in de discussies kwam bijvoorbeeld een oplossing van Social Work naar voren waarbij studenten via een kaart naar diverse online hulpmiddelen kunnen surfen.
https://gezondeboel.nl/onderwijs/
Hier staan diverse modules klaar, zodat vraag-gericht de student zelf verbeteringen in houding en gedrag kan bewerkstelligen. De uitwisseling van ervaringen hiermee ging ook in op de inspanning om dit voor elkaar te krijgen. Er zijn 200 uur per semester nodig, waarbij deze uren gaan naar studenten, medewerkers en alumni, die in co-creatie dit gebouwd hebben. Collega’s waren onder de indruk. Deze vorm van Student Welzijn ondersteuning is nooit af: via klankbord bijeenkomsten wordt regelmatig input opgehaald om de ondersteuning aan te scherpen en bij te schaven.
Opnames
Powerpoints
Gedeelde prototypes via chat
Overige info