Toegankelijk Toetsen
Vandaag vond de online etalagebijeenkomst Toegankelijk Toetsen plaats. De bijeenkomst werd verzorgd door Astrid Sluis, Sara Struik, Imelda Rijnberk en Sandra Boertien. Julika Verhoeven schreef haar impressie. Tevens vind je een link naar de opname van de bijeenkomst de powerpoint en andere interessante bronnen rondom het thema van toegankelijk toetsen.
Terugkijken en verder lezen
- Bekijk hier de plenaire start en/of de plenaire wrap up.
- Bekijk hier de powerpoint
- Bekijk ook het beleidsplan Studeren met een functiebeperking en het artikel Onderwijs op basis van leeruitkomsten
Impressie van deelnemer Julika Verhoeven
Ik heb vandaag een etalagebijeenkomst over toegankelijk toetsen bijgewoond. Het was een bijeenkomst die je aan het denken zet. Het gaat erover dat studenten met een ondersteuningsvraag de mogelijkheid krijgen om, zonder belemmeringen en onbedoelde selectieve effecten bij toetsing, de studie succesvol af te ronden. Dat klinkt logisch, maar is in de praktijk nog niet zo vanzelfsprekend. Zo vertelt student Sandra waar zij als slechthorende tegen aan liep toen ze voor een examen waar ze een dialoog moest voeren een gebarentolk in wilde zetten. Zo moest ze bewijs leveren dat ze slechthorend was en een gebarentolk nodig zou hebben. Dergelijke verklaringen worden niet door een arts uitgeschreven. Wat dan te doen? Daarnaast zou de HAN dan de gebarentolk willen regelen, maar in de praktijk blijkt het praktischer als de student de tolk zelf regelt. Pleidooi van Sandra is om als examencommissie eerder met de student zelf het gesprek aan te gaan om dan samen te kijken wat nodig is. Een andere tip die ze geeft is om ervaringsdeskundigen in te zetten bij het beoordelen van aanvragen.
Er zijn natuurlijk wettelijke kaders zoals de ‘Wet Hoger Onderwijs en Wetenschappelijk Onderzoek’ en de ‘Wet Gelijke Behandeling ogv handicap of chonische ziekte’ die aangeven dat onderwijsinstellingen hun best moeten doen om studenten met een ondersteuningsbehoefte in de gelegenheid te stellen de toetsen af te leggen. En deze welwillendheid proef ik ook zeker bij de deelnemers (SLB-ers, docenten, leden van examencommissie) van de etagebijeenkomst. Al is hier in de praktijk ook wel enige handelingsverlegenheid. Wat doe je bijvoorbeeld als een student op een open dag vraagt of hij de opleiding ‘biologie en medisch laboratoriumonderzoek (HLO)’ kan doen als hij altijd een hulphond nodig heeft? Het advies is om bij zaken waar je niet zeker van bent, de hulp van de senior SLB-er of de studentendecaan in te roepen. Uit de verschillende break-out sessies waarin over verschillende cases is gesproken, kwam een duidelijke wens naar voren om meer handvatten vanuit de HAN te krijgen voor bepaalde groepen studenten met een ondersteuningsbehoefte. Zo is er al veel bekend over aanpassingsvormen van toetsen voor studenten met dyslexie. Het zou fijn zijn als dit ook voor andere functiebeperkingen die vaker voorkomen wordt uitgewerkt. Er wordt tijdens de bijeenkomst aangegeven dat alternatieve vormen van toetsing geen afbreuk doen aan de validiteit of betrouwbaarheid van een toets. Het kan zo zijn dat de bestaande toets onbedoelde selectieve effecten heeft en dat schaadt juist wel de validiteit van de toets. Meet je dan wel wat je moet meten? Belangrijk is na te gaan welke competenties getoetst moeten worden en vaak is dat ook in een andere vorm mogelijk.
Opbrengst gesprekken in breakout rooms
In de afronding van de etalagebijeenkomst gaven deelnemers aan waar ze op korte termijn zelf mee aan de slag willen gaan. Er kwamen veel mooie plannen naar voren, waaronder:
- Het thema bij collega’s onder de aandacht brengen zodat er een dialoog ontstaat.
- Eindkwalificaties toets nog een keer goed bekijken.
- Studenten betrekken bij aanvraag tentamenfaciliteiten, zelf laten uitleggen wat ze nodig hebben.
- Informeren bij onze slb’ers en examencommissie wat zij nodig hebben en waar zij tegen aanlopen en het daarmee meer aandacht geven binnen de academie.
- En vanuit de expertgroep toegankelijk toetsen werd aangegeven dat ze aan de slag willen met een matrix t.a.v. de wens om centraal handvatten te leveren voor aanpassingsvormen van toetsen voor verschillende doelgroepen.
Een mooie etalagebijeenkomst die de ogen opent en waar deelnemers geactiveerd zijn om hier nog beter werk van te maken.