Strategisch organiseren van het werken in de driehoek (resultaten onderzoek)

Op 24 november presenteerden Wietske Kuijer, Loek Nieuwenhuis, Tanja Tankink en Erik de Vries de resultaten van onderzoek naar het werken in de driehoek binnen de HAN. Hieronder volgt een korte impressie van deze bijeenkomst. Tevens kun je de het plenaire deel en de wrap up van de bijeenkomst terugkijken en vind je links naar meer informatie over het onderzoek.

Op 19 januari is de bijeenkomst nogmaals verzorgd. Onderaan deze impressie bij het kopje “terugkijken en verder lezen” vind je tevens van deze bijeenkomst de opname en uitslag van de inventarisatie in een padlet.

Wat werkt in de samenwerking, voor wie, onder welke omstandigheden en hoe?
Samenwerken in de driehoek tussen beroepspraktijk, onderwijs en onderzoek is een ambitie die het hart van het HAN instellingsplan raakt. Deze samenwerking krijgt op verschillende wijze uitwerking binnen de verschillende domeinen. In deze interactieve etalagebijeenkomst gingen Wietske Kuijer, Loek Nieuwenhuis, Tanja Tankink en Erik de Vries met de deelnemers in gesprek n.a.v. de resultaten van hun onderzoek naar het werken in de driehoek binnen de HAN: wat werkt in de samenwerking, voor wie, onder welke omstandigheden en hoe?

Voor het onderzoek zijn er focusgroep interviews gehouden met voortrekkers binnen de HAN, heeft er een literatuurstudie plaatsgevonden en zijn er een drietal casestudies gestart:

  • binnen het domein educatie: de opleidingsschool mbo Arnhem & Achterhoek,
  • binnen het domein gezondheid en welzijn: het sparkcentre Lindenholt en werkplaats sociaal domein Nijmegen (activiteiten in Heumen), en
  • binnen het domein techniek: het Sustainable Electrical Energy Centre of Expertise (SEECE).

Vier aanbevelingen
Dat heeft geleid tot generieke en domeinspecifieke inzichten rondom de hierboven genoemde vraag. Uit het onderzoek komen 4 aanbevelingen voort. Deze zijn terug te lezen in de powerpoint en ook op de website of bekijk de toelichting van Wietske tijdens het plenaire deel. Uit het onderzoek blijkt dat elke aanbeveling binnen de verschillende domeinen net een wat andere uitwerking krijgt, afhankelijk van het ontwikkelingsstadium en het vraagstuk waarop gewerkt/geleerd wordt. Juist in de brochure worden de verschillen tussen de domeinen nog wat nader gespecificeerd.

Gesprek in de groepen
Na een plenaire inleiding door Wietske, gingen we in subgroepen uiteen om drie vragen verder te verdiepen:

  • Welke praktijken ken je waarvan we kunnen leren?
  • Hoe zou jij deze vier aanbevelingen kunnen aanjagen?
  • Wat heb jij nodig om dit te kunnen doen?

In de plenaire wrap up zijn deze met elkaar gedeeld. Hieronder een korte, selectieve impressie wat onder andere is genoemd:

  • Conclusies, aanbevelingen zijn herkenbaar
  • Veel investeren in de samenwerking is belangrijk, je dienstbaar opstellen, groeien naar gesprek en erkenning
  • Hoe kun je samen tot een goede “why” van de samenwerking komen die gedeeld wordt door de partners?
  • Vanuit het perspectief van de grenswerker: het belang van “handvatten” om de dialoog over de kwaliteit van het werken in de driehoek te kunnen stimuleren, tijd
  • Duidelijkheid waar studenten kansen zien, wat zouden zij willen leren en daarbij handvatten om studenten uit te dagen om binnen labs en werkplaatsen te werken (wat omgang met onzekerheid vereist).
  • Ondersteuning van het informatielandschap voor werken in de driehoek
  • Hoe ga je om met “matige” praktijken?
  • We doen veel mooie dingen, maar gebruiken andere taal en woorden. Hoe maken we dingen expliciet en leren we van elkaar? (betekenisgeving)
  • Mindset: wil om grenzen heen te kijken en daadwerkelijk samen te werken. Continu kijken waar verbinding te maken is, intern en extern.
  • Hoe gaat het met de samenwerking tussen academies na de organisatieverandering?

Wil je ook in gesprek met de onderzoekers?
Deze bijeenkomst wordt nog een keer herhaald binnen de HAN op 19 januari 2021. Aanmelden kan via het leerportaal van HAN Academy. De bijeenkomsten staan in het aanbod onder ‘Catalogus’/‘Specials’.

Terugkijken en verder lezen: