Slim, Schoon Sociaal: hoe dan?

Door: Paulien Snellen

Op donderdagmiddag 3 februari nam ik deel aan de etalagebijeenkomst “Slim, Schoon en Sociaal in het onderwijs, hoe dan?!”, georganiseerd door Judith Hovius, Karin van Haren, Désirée ten Have, Ingrid Kneefel en Lois Kiekebosch. De drie woorden met een “s” verwijzen naar de drie zwaartepunten van de HAN: Smart Region (slim), Sustainable Energy & Environment (schoon) en Fair Health (sociaal). De focus ligt op maatschappelijk relevante thema’s waar de HAN sterk in is en zich nog verder in wil door ontwikkelen. In het onderzoek, onderwijs, samenwerking met het werkveld én de HAN als organisatie. Vandaag staat de vraag centraal: kunnen we de focus op slim schoon sociaal in het onderwijs versterken?

Voorbeelden van Slim, Schoon en Sociaal in het onderwijs
We bespreken met elkaar waar we slim, schoon en sociaal al tegen komen, privé maar vooral ook op het werk. Een paar voorbeelden die me treffen:

  • Sociaal: in de opleiding Fysiotherapie verdelen studenten zich in het eerste jaar over de verschillende wijken van Nijmegen. In deze diverse stad komen ze met verschillende bubbels in aanraking en wisselen ze daar ervaringen over uit. Zo krijgen studenten een beeld van wat er speelt bij doelgroepen met een verschillende achtergrond en wat er voor nodig is om op een goede manier met deze verschillen om te gaan.
  • Schoon: bij verschillende opleidingen van de Academie Sport en Bewegen proberen studenten studiereizen zo duurzaam mogelijk te organiseren: bijvoorbeeld door met de trein te reizen, maar ook door een kok uit te nodigen om mee te reizen en duurzaam te koken.
  • Slim: toen ik zelf studeerde was dit echt nog futuristisch, maar de studenten van de HAN komen in verschillende opleidingen in aanraking met technologieën als data analytics, Artificial Intelligence en Virtual Reality, bijvoorbeeld in het fieldlab digital twinning.

Leeruitkomsten en menukaart
Het projectteam is tijdens de bijeenkomst vooral op zoek naar aanknopingspunten binnen de bestaande opleidingen. De meeste opleidingen binnen de HAN raken aan thema’s van één of meerdere zwaartepunten, maar hoe besteed je hier expliciet aandacht aan in het onderwijs? Om docenten hierin te ondersteunen is er een menukaart ontwikkeld met video’s, spelvormen, gastlessen en meer. En er zijn leeruitkomsten omschreven die in de propedeuse en hoofdfase van het curriculum kunnen worden opgenomen. Wat daarbij opvalt: bewustwording staat centraal. Zelf leren reflecteren op het belang en ethische aspecten van de zwaartepunten. Denk aan:

  • Wat zijn de mogelijke gevolgen van digitalisering en dataverzameling?
  • Niet iedereen communiceert op dezelfde manier als jij. Hoe kun je daar goed mee omgaan, zoals in het geval van laaggeletterdheid?
  • Hoe kun je duurzaamheid laten meewegen in een nieuw ontwerp dat je maakt of in je eigen levensstijl?

Bewustwording bij student en docent
Aan het eind van de bijeenkomst worden we uitgenodigd onze cruciale tips te delen om de verdere integratie van slim, schoon en sociaal in het onderwijs tot een succes te maken. De meest in het oog springende wat mij betreft: richt je op student én docent, sluit zoveel mogelijk aan bij wat er al is, en leer studenten om zelf de relevantie van de drie maatschappelijke thema’s te herkennen. Dan maken ze zich de denkwijze eigen en dragen dit (straks) als professional weer uit.

Tips en voorbeelden delen met projectteam
Heb je zelf nog een tip, wens voor de menukaart of een mooi voorbeeld van hoe slim, schoon en sociaal in het onderwijs (zou kunnen) terugkomen? Aarzel dan niet om dit te delen en neem contact op met Judith, Karin, Désiree, Ingrid en Lois via focus@han.nl.

Meer weten?

Bekijk hier alvast de opname terug.

Bekijk hier de libguide met menukaarten met o.a. tools om Slim, Schoon, Sociaal te integreren in je les en leeruitkomsten voor de propedeuse en hoofdfase.

Wat is Slim? | Wat is Schoon? | Wat is Sociaal?

De inventarisaties op de padlets zijn hier terug te lezen: Slim | Schoon | Sociaal.