Samenwerken in de driehoek: KRL Lingewaard en Studio L&D in de etalage

Een van de grootste uitdagingen waar we als HAN en partners op dit moment voor staan is het samen leren, werken en onderzoeken vorm te geven in de driehoek. Hiertoe worden verschillende field labs, leerwerkplaatsen of professionele leergemeenschappen opgezet, die allen de student centraal zetten tussen de elementen onderwijs, onderzoek en werkveld. De Krachtige Regionale Leerkring Lingewaard (KRL) en Studio L&D zijn twee van deze initiatieven die succesvol de drie elementen van de driehoek dichterbij elkaar brengen. Op 28 november hebben zij gezamenlijk een etalagebijeenkomst op de HAN georganiseerd om te laten zien wat goed werkt en waarom, maar ook om in gesprek te gaan over vraagstukken waar zij tegenaan lopen.

De etalagebijeenkomst begon met een plenair deel, dat geopend werd door Nanske Wiltholt. Nanske is senior beleidsadviseur bij de Service Unit Onderwijs en Onderzoek en in haar werk veel bezig met onderzoek en de integratie daarvan in de driehoek. Kern van haar verhaal is dat er vanuit de lectoraten steeds meer aandacht komt voor de driehoek van onderwijs, onderzoek en werkveld en dat de HAN als geheel hier sterk op in wil zetten. Initiatieven zijn er inmiddels volop, maar de grootste uitdaging om continuïteit te borgen, constant te verbeteren en daarmee de initiatieven te verduurzamen.

Grenzen verkennen in de driehoek: boundary crossing
Voordat er specifiek in wordt gegaan op de twee geëtaleerde voorbeelden, wil Aimée Hoeve, betrokken bij Studio L&D, ons een kijkkader meegeven. Omdat samenwerken in de driehoek per definitie betekent dat je met grenzen te maken krijgt, is boundary crossing een goede methode om naar deze grenzen te kijken. Kort gezegd helpt deze methode om juist het leerpotentieel van grenzen te verkennen (voor meer info zie de PowerPoint). Wanneer we later in de bijeenkomst in twee groepen uiteen gaan om de twee casussen te bespreken, moet dit helpen om een grensanalyse te maken (zie word-document ‘vragen grensanalyse’).

Pitches Studio L&D en KRL Lingewaard
Om de deelnemers een beeld te geven wat de twee initiatieven behelzen, houden ze beiden een pitch.

Christel Vissers van Studio L&D trapt af. Zij vertelt kort dat ze bij de opleiding Opleidingskunde dit praktijkleerhuis hebben opgezet om een fysieke omgeving te creëren waar studenten, docenten, onderzoekers en werkveldpartners elkaar kunnen ontmoeten om samen te werken aan vraagstukken uit de HRD-praktijk. Om haar verhaal kracht bij te zetten laat ze ook dit filmpje zien. Meer info over Studio L&D is op hun website te vinden.

Saskia Weijzen en Jonathan van Deutekom van KRL Lingewaard vervolgen met hun pitch. Zij vertellen dat samen met een aantal partijen uit het welzijns-, zorg- en woondomein de Krachtige Regionale Leerkring opgezet. Dit is een fysieke plek in Lingewaard van waaruit studenten van de HAN samen met inwoners, professionals en gemeente werken aan sociale innovatie. Kwesties als integratie, eenzaamheid en bewegen worden middels nieuwe aanpakken en nieuwe combinaties van mensen, kennis en data aangepakt. Voor meer info kun je deze website bekijken.

In twee groepen uiteen
Als de deelnemers na de pitches een keus hebben gemaakt over welk initiatief ze meer willen weten, wordt de bijeenkomst voortgezet aan twee verschillende tafels. De deelnemers aan de tafel over Studio L&D hebben in eerste instantie behoefte om een aantal verdiepende vragen te stellen. Zo komt tijdens het gesprek aan bod dat studenten en het kenniscentrum Educatie vanaf het begin zijn betrokken bij dit initiatief. Dit heeft bijvoorbeeld ertoe geleid dat er vanaf het begin spreekuren zijn georganiseerd in de studio, zodat studenten in gesprek kunnen gaan met onderzoekers van het kenniscentrum. Inmiddels is de betrokkenheid van het kenniscentrum uitgebreid en worden er stappen gezet om een gezamenlijke onderzoeksagenda op te stellen. Verder vertellen Aimée en Christel dat het werkveld goed aansluiting vind en ze inmiddels meer aanbod krijgen dan dat de studio aan kan. Dit heeft met name te maken met  de goede contacten die Christel samen met haar collega’s van Opleidingskunde onderhoudt met de brancheorganisatie voor HRD (NVO2). Toch blijft desgevraagd de grootste uitdaging dat het werkveld vanzelf binnenkomt bij Studio L&D. Aan tafel wordt goed meegedacht hoe dit bereikt kan worden. Zo oppert iemand dat het wellicht slim is om aanvullende acties uit te voeren bij het bemiddelen tussen werkveld en student voor stageplekken of andere manieren van werkplekleren, om nog meer in beeld te komen bij bedrijven. Een tweede idee is om op een andere plek in Nederland een pop-up Studio L&D op te zetten, zodat bedrijven die verder van Nijmegen af zijn gevestigd toch kunnen deelnemen. Hierop aanhakend stelt iemand ook nog voor dat een andere manier om de drempel van de fysieke afstand te verlagen kan zijn door videoconferencing in te zetten. Via een videoverbinding kunnen er bijvoorbeeld challenges door werkgevers worden gepitcht, waarop studenten weer kunnen aanhaken. Christel en Aimée worden erg enthousiast van deze ideeën en gaan nu bedenken hoe ze hier uitvoer aan kunnen geven.