Participatief Actieonderzoek in de afstudeerfase
Geschreven door Joost Seeger
Donderdag 31 mei was ik samen met een groot aantal collega’s van diverse andere opleidingen binnen de HAN, aanwezig bij de etalagebijeenkomst, getiteld ‘Participatief Actieonderzoek in de afstudeerfase’. Deze werd verzorgd door de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening (MWD). Deze opleiding heeft zeer recent de beslissing genomen om af te stappen van ‘klassiek’ onderzoek en de sprong in het diepe gewaagd door alle studenten te laten afstuderen middels participatief actieonderzoek. Doel van de bijeenkomst was om ervaringen te delen met docenten van andere opleidingen.
Tijdens het eerste deel van het programma werd door betrokken docenten uitgelegd wat participatief actieonderzoek inhoudt, waarom dit zo goed past binnen het beroepsprofiel van MWD en wat de ervaringen tot nu toe zijn. In de kern starten studenten al in het 3e jaar met het exploreren van een vraag in de praktijk, die ze vervolgens het jaar daarop met alle betrokkenen en belanghebbenden gaan uitwerken in de praktijk. Hierbij zijn een aantal grote verschillen te onderscheiden met het verrichten van klassiek onderzoek.
Zo is binnen het participatief actieonderzoek het eindproduct veel minder leidend voor het eindcijfer. Dit komt omdat de nadruk juist veel sterker ligt op het proces. Hierin zijn verschillende stappen te onderscheiden, zoals het verhelderen van het probleem waarmee de student aan de slag gaat, het creëren van betrokkenheid van belanghebbenden op locatie en het gezamenlijk werken binnen een kwaliteitscyclus waarin er niet zozeer een eindproduct is, maar waarbij sprake is van continue bijstelling en afstemming van aangedragen oplossingen.
De aanwezige studenten ervaren participatief actieonderzoek als erg betekenisvol, juist omdat er in de context met betrokkenen wordt samengewerkt aan praktijkgerichte, relevante problematiek. De betrokken studenten keken oprecht trots terug op de vorderingen die waren gemaakt middels participatief actieonderzoek en gaven aan dat juist door het type onderzoek, het project ook door kan lopen na afloop van de stage, omdat er een continue kwaliteitscyclus wordt doorlopen waarbij meerdere mensen betrokken zijn.
De etalagebijeenkomst werd afgesloten met een vragenrondje en die waren er meer dan voldoende. Tevens werd iedereen uitgenodigd om mee te denken en ervaringen te delen, omdat ook binnen MWD participatief actieonderzoek nog in de kinderschoenen staat en er, analoog aan de gebruikte onderzoeksmethodiek, nog een hoop geleerd en bijgesteld kan worden.
Namens alle aanwezige collega’s, wil ik de docenten en studenten van de opleiding MWD bedanken voor deze prettige en leerzame bijeenkomst.
Klik hier voor de Powerpointpresentatie die gebruikt is tijdens deze bijeenkomst.