Hoe leer je met veel plezier? Leren met hoofd, hart en handen
Dinsdag 13 april verzorgen Sylvia Bronkhorst en Marloes Nas, samen met studenten Fleur Drost en Tunahan Gezginci een etalagebijeenkomst over leren met Hoofd, Hart en Handen. Hieronder lees je een impressie geschreven door Fleur Drost.
Door: Fleur Drost
De online etalage bijeenkomst op 13 april 2021 stond in het thema van leren met hoofd, hart en handen. Tijdens de etalage heb ik mijn ervaringen mogen delen over hoe het leren is met hoofd, hart en handen als student zijnde, hoe het op het moment gaat en wat het uiteindelijk voor mij heeft opgeleverd. Ik merkte tijdens de opening van de etalage dat er meteen vraag was, hoe studenten het nu ervaren. Vanuit de eerste vraag over wat jouw meest rijke leermoment is geweest, kwamen diverse deelnemers door met antwoorden. Echter was er ook vraag naar onze ervaringen als studenten, waarmee we in gesprek zijn geraakt over wat voor ons nu rijke leermomenten zijn geweest.
Hoe kunnen we hoofd, hart en handen nu integreren binnen het onderwijs?
De vier pijlers die centraal staan binnen hoofd, hart en handen kwamen namelijk in alle antwoorden van de deelnemers terug. Namelijk Individueel leren, leren in een community, leren door experimenteren (en dus fouten maken) en niet te vergeten leren met veel plezier. Ik kreeg een mooie vraag vanuit een van de deelnemers, namelijk hoe kun je nu tijdens een standaard les of college deze theorie eigenlijk toepassen? Ik had het hier met Sylvia al eerder over gehad en kwam tot de conclusie dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn. Het zijn echter kleine aanpassingen of een kleine draai aan een knop om hoofd, hart en handen al te integreren binnen het onderwijs. Zo kan een check-in vraag of een terugkoppelingsvraag na een stuk theorie al de mogelijkheid bieden om een betere verbinding te maken tussen student en docent. Zo voelen studenten zich al gezien en gehoord.
Hoofd, hart en handen zelf ervaren
Na de uitleg over wat het allemaal inhoud werd het tijd om als deelnemer het daadwerkelijk zelf te ervaren. Na de ervaring over comfort-, leer- en paniek zones, gingen de deelnemers en ik zelf uiteen in break-out rooms om te ervaren hoe hoofd, hart en handen nu ook echt is. Hierbij kreeg ik leuke reacties terug vanuit de deelnemers, dat zij met actiepunten zijn gekomen om werk gerelateerde voorbeelden, die op dit moment binnen hun leerzone staat om te buigen naar de comfortzone. Hoe gaan zij dit doen? Door te stretchen en de challenge aan te gaan. Mijn ervaring met de etalage is dat het een heel mooi leermoment is geweest om de deelnemers te mogen inspireren en helpen om uiteindelijk een beter beeld te kunnen krijgen over wat hoofd, hart en handen nu eigenlijk is en of het binnen het onderwijs verder geïntegreerd kan worden.
Meer informatie en aanmelding voor de training ‘lesgeven met Hoofd, Hart & Handen’ is te vinden op deze link.
Van de bijeenkomst zijn een tweetal momenten terug te kijken:
- Uitleg van de visie achter leren met Hoofd, Hart en Handen door Sylvia
- Uitleg van het zonemodel door Marloes