Het creëren van een succesvolle vakcommunity: van initiatief naar subsistentie

Geschreven door José Jagerman.

Op 3 november is er een zeer informatieve etalagebijeenkomst gehouden over vakcommunities. Wil je bijeenkomst integraal terugkijken? Klik dan hier.

Een vakcommunity (“community of practice”) is een instellingsoverstijgende groep van docenten, mensen uit het werkveld, onderzoekers en/of studenten die werken aan of binnen hetzelfde vakgebied. Ook een groep vakgenoten kunnen een community vormen. Binnen een vakcommunity wordt gewerkt aan onderlinge verbinding, het uitwisselen van kennis/materialen en gezamenlijke kennisontwikkeling. Net werken is daarom ook echt netwerken! Uiteindelijk is het doel de kwaliteit en kennis van het vakgebied te kunnen vergroten, andere voortrekkers en innovators te ontmoeten en minder bezig te zijn met “opnieuw het wiel uit te vinden”.

Binnen de HAN zijn vakcommunities belangrijk voor de samenwerking in de driehoek (onderwijs-onderzoek-werkveld) en voor de versteviging van de kwaliteitscultuur.

Het opstarten en onderhouden van zo’n vakcommunity gaat echter niet vanzelf. Marijn Post start de bijeenkomst met een uitleg over wat een vakcommunity is en welke stappen nodig zijn voor het slagen van een community. Voorafgaand aan het oprichten van een vakcommunity is het namelijk belangrijk onderzoek te verrichten naar het overkoepelende doel of probleem, welke doelstellingen er zijn, wie je publiek is en of er kosten aan verbonden zijn. Vervolgens moet je nadenken over het ontwerp en de inrichting van de community. Denk hierbij aan de rollen die er zijn, de sociale structuur, maar ook activiteiten, communicatie, kennisdeling en samenwerking. En aan de inrichting van een community platform. Voordat een community gelanceerd wordt is het verstandig het eerst uit te testen d.m.v. een pilot. Om de community levend te houden moet de groei erin gehouden worden door ritme in de activiteiten te behouden, maar ook uit te breiden en meerwaarde te laten zien. Door het meebewegen met nieuwe doelen, activiteiten en leden kan de community onderhouden blijven.

Vakcommunity Information Literacy
Als voorbeeld van een vakcommunity hebben Lieke Haverkort en Irma van Houts de nieuw opgerichte vakcommunity Information Literacy laten zien. Dit is een landelijke community van informatiespecialisten uit de universiteits- en HBO-bibliotheken gericht op informatievaardigheden en het delen van lesmaterialen.

Om succesvol te kunnen zijn is er een duidelijke doelstelling geformuleerd, is vooral in het begin de inzet van leden nodig, kennisdisseminatie naar de achterban, een goede planning en budget voor de kosten van een platform.

De website van deze vakcommunity wordt binnenkort gelanceerd.

Vakcommunity HBO-V
Henk Poppen deelt zijn ervaring over de vakcommunity HBO-V.

Deze vakcommunity is opgericht voor het aanleveren van een bepaald quotum leermaterialen.

Ondanks deze wat “autoritaire organisatievorm” is het project geslaagd. Onder andere doordat de community-pagina ingericht is door een extern bureau dat veel ervaring had met de technische, maar ook met de menselijk kant. De contacten werden zowel open als gesloten onderhouden. Er is veel leermateriaal gedeeld met ondersteuning van informatiespecialisten voor de auteursrechten. De community laat regelmatig van zich horen door blogs e.d. Doordat het ministerie van VWS achter deze community staat kan het blijven groeien en onderhouden worden.

Vervolgens zijn er in kleinere groepen in breakout-rooms een aantal stellingen besproken.

De bijeenkomst is afgesloten met de afspraak dat er een community op Teams wordt ingericht voor het delen van materiaal, advies en ervaringen.

 

De powerpoint die gebruikt is tijdens de bijeenkomst kun je hier downloaden.

 

Verder lezen? Bekijk deze wiki met bouwstenen voor leren in online communities.