Going international from within
Wil je bijeenkomst integraal terugkijken? Klik dan hier.
Geschreven door Marcel Jansen
Als subsidieadviseur heb ik niet zo veel met onderwijs te maken, het is voornamelijk onderzoek waar de HAN subsidies voor aanvraagt. Maar de Comenius beurs is een leuke uitzondering daarop. Het stelt docenten in staat hun visie op wat goed onderwijs is in de praktijk te brengen. Vanuit mijn functie ben ik tot aan de indiening betrokken, nu was ik benieuwd wat de resultaten van een dergelijk project kunnen zijn.
In deze etalagebijeenkomst kregen Jannemieke en Bram de mogelijkheid hun project(resultaten) toe te lichten.
Het blijkt dat het niet gemakkelijk is je eigen cultureel ingekleurde visie op onderwijs en omgang met anderen los te laten. En dat feedback een westers concept is, en dat ‘group work’ voor verschillende studenten totaal iets anders betekent. Dit geeft mijn inziens aan dat we in het leven in het algemeen en in het onderwijs in het bijzonder niet zomaar onze verschillen moeten negeren, maar dat we ze moeten erkennen. Dan kunnen we komen tot beter en inclusief onderwijs, met global citizens als resultaat. De tools die Bram en Jannemieke hiervoor bedacht hebben kunnen daarmee helpen.
Ik moest denken aan Edward Said, die stelt dat hoe ‘wij’ in het Westen over het oosten (of andere culturen) denken, meer over onszelf zegt dan over die ander. Het onderwijs in the international classroom moet zulke eenzijdige ideeën over ‘de ander’, voorkomen. In tijden van fabeltjesfuiken erg relevant!
Boeiend om te zien hoe beide projecten tot mooie resultaten hebben geleid en gaan leiden (Bram’s project loopt nog), en weer input kunnen leveren voor nieuwe projecten om onderwijs verder te verbeteren.
Meer weten over dit onderwerp?
Kijk op www.goinginternationalfromwithin.com
Bekijk deze infographics:
STUDENT AS NETWORK AGENT INFOGRAPHIC
STUDENT AS KNOWLEDGE AGENT INFOGRAPHIC
Bekijk de PowerPoint van deze bijeenkomst: