Flexibiliseren kan alleen met goede studentbegeleiding

Geschreven door Christel Vissers 

“Goede begeleiding is als het voor de lerende van betekenis is.” Dat was het belangrijkste uitgangspunt tijdens de etalagebijeenkomst ‘Begeleiding bij flexibilisering’. Chris Kroeze en Christel Vissers, beleidsmedewerkers bij Services OOK, lieten de deelnemende beleidsmedewerkers en studentbegeleiders ervaren hoe het is om met een nieuw ontwikkelde werkvorm aan de slag te gaan. 

Samen in gesprek over begeleiding en flexibilisering
Met deze werkvorm maken we zichtbaar waar opleidingen nu al keuzeruimte ondersteunen in de studieroute met behulp van begeleiding. Ook verkennen we samen wat er nog verder ontwikkeld kan worden. Het doel: in gesprek gaan over wat flexibilisering betekent voor de studentbegeleiding. Hoe voorziet de huidige begeleiding hierin? En welke stappen zijn nodig voor verdere flexibilisering van- of in het curriculum, bijvoorbeeld bij keuzes rond stage of afstuderen? 

De werkvorm is ontwikkeld door veel uitproberen en aanscherpen. Hierbij hebben we waardevolle input gekregen van de Academie Sport en Bewegen. Lees hier hoe dit proces verliep. 

Wat verstaan we onder begeleiding?
Tijdens de bijeenkomst stonden we stil bij de vraag: wat is studentbegeleiding eigenlijk? Wij zien begeleiding als het geheel van relaties die betekenisvol zijn voor het leren van de student. Het gaat dus verder dan wat de georganiseerde begeleider doet: het gaat ook over ontwikkel-relaties met bijvoorbeeld medestudenten en begeleiding op de werkplek. Begeleiding is een essentieel onderdeel van het vormgeven, uitvoeren en afronden van de studieroute van de student. 

Van opbrengst naar bewustwording
In groepen gingen de deelnemers aan de slag met de vraag: wat moet begeleiding hebben opgeleverd aan het einde van een module of studiejaar? Daarbij keken we concreet naar wie welke rol speelt. 

Vervolgens vroegen we de deelnemers om deze rollen uit elkaar te halen: 

  • Past deze begeleiding bij het maken van keuzes door de student? 
  • Of hoort het bij begeleiding tijdens de leerroute? 

Deze verdeling maakt inzichtelijk of studenten voldoende begeleid en geïnformeerd worden over de keuzes die ze hebben en waarom deze passen bij de eindkwalificaties. Meer hierover lees je in de verkorte whitepaper ‘Begeleiding en Flexibilisering’. 

Waar zijn we trots op, en wat kan beter?
Tot slot keken we samen naar de sterke punten van de opleiding en waar nog stappen gezet kunnen worden, bijvoorbeeld op het gebied van aanwezige kennis en kunde. 

Meer weten of aan de slag?
De werkvorm is beschikbaar in de Koersshop ‘Strategische doelen realiseren’. Wil je meer weten, ermee aan de slag in je team of erover doorpraten? Neem gerust contact op met Chris.Kroeze@han.nl  of Christel.Vissers@han.nl. 

Bij de ontwikkeling van deze werkvorm zijn de uitgangspunten studentbegeleiding van de HAN meegenomen.