Wij weten ook niet alles! Schrijven en AI

Dat was de aftrap van de etalagebijeenkomst ‘Schrijven en AI’ gepresenteerd door Josine Schuilenburg en Wout Waanders, schrijfcoaches voor studenten en werkzaam bij het student support center. In deze bijeenkomst, voornamelijk bezocht door docenten, zijn de sprekers in gesprek gegaan met de deelnemers aan deze etalagebijeenkomst over het gebruik van ChatGPT in het onderwijs; wat moet en wat mag?

AI and writing skills

Het onderwerp werd vanuit drie perspectieven aangevlogen; die van de docent, de student en de HAN.

Die eerste aanvliegroute via een aantal stellingen gezien vanuit het perspectief van de docent leverde direct een levendige dialoog op, van vrezen voor het gebruik van ChatGPT tot controleren of verbieden van het gebruik, tot meteen verkocht! In het algemeen werd gesteld dat je niet meer om het gebruik van ChatGPT heen kunt omdat studenten de weg er naartoe al gevonden hebben. Hoe ga je daar als docent mee om? Wat moet deze de student nu leren over het inzetten van ChatGPT en wat moet je er zelf als docent over weten of leren? Welke vaardigheden willen we de student nu meegeven?

Bij het perspectief vanuit de student werd vooral besproken of AI nu de grote gelijkmaker is, of alle studenten er evengoed mee overweg kunnen. Bij de KU Leuven hebben ze hier al onderzoek naar gedaan en het delen van een aantal uitkomsten hiervan gaf al interessante inzichten. Ook het verschil tussen een ‘novice learner’ en een ‘expert learner’ is uitvoerig besproken evenals de gevolgen van het inzetten van AI door studenten. Interessant is bijvoorbeeld dat voor studenten de tijd besparing door het inzetten van AI niet lijkt op te gaan immers bronnen zoeken en kritisch nalezen van de AI teksten kosten ook tijd.

Het perspectief van de HAN is dat AI wordt gezien als een verrijking, niet tegen te houden is en experimenteren noodzakelijk is. Voor velen is het nog onduidelijk wat nu wel en niet mag bij het inzetten van AI binnen de HAN. Hiervoor is een framework ontwikkeld dat het volgende aangeeft v.w.b. het HAN perspectief:

‘AI-systemen zijn onderdeel van onze samenleving en zullen de komende tijd verder groeien in omvang en potentie. Hoe we met deze systemen om willen gaan in het onderwijs en onderzoek is een actueel vraagstuk, waarover verschillende inzichten bestaan: het lijkt van belang om hier vooral kritisch op te zijn. Het is de taak van het onderwijs om onze studenten vertrouwd te maken met de huidige digitale en technologische ontwikkelingen en nieuwsgierig te maken naar toekomstige mogelijkheden. Op deze manier kunnen zij een bijdrage leveren aan het benutten van kansen en inzicht krijgen in de bijbehorende risico’s, zoals die op het gebied van wet- en regelgeving of met betrekking tot ethische vraagstukken. Het raamwerk voor het gebruik van AI is opgebouwd vanuit deze drie perspectieven: Onderwijs, Onderzoek en Leren, Ethiek en Privacy, Wet- en Regelgeving’.

Wil je meer weten van- of heb je een vraag over schrijven en AI dan kun je contact opnemen met Josine.Schuilenburg@han.nl of Wout.Waanders@han.nl.

Als je als student behoefte hebt aan schrijfcoaching dan kun je bij het ‘Student Support Center’ terecht voor alle schrijfopdrachten in alle talen, van eerstejaarsverslag tot afstudeerscriptie. Meer informatie hierover tref je hier aan.