Hoe gaan we om met de inzet van AI (zoals chatbots) in ons onderwijs?

De afgelopen tijd stond social media vol met de nieuwste technologiehype die ons onderwijs op zijn kop heeft gezet: ChatGPT. Om hierover het gesprek aan te gaan binnen onze organisatie, is er op 2 maart een rondetafelbijeenkomst georganiseerd, begeleid door Jorn Bunk en Jochem ten Böhmer. In deze bijeenkomst hebben we ons gericht op het onderzoeken van de impact die ChatGPT en toekomstige AI-technologieën kunnen hebben op het onderwijs binnen de HAN. Daarbij hebben we een start gemaakt met de impactanalyse en hebben we een basis gecreëerd voor verder onderzoek en beleid.

De bijeenkomst werd positief ontvangen en zorgt ervoor dat het gesprek over dit onderwerp gevoerd wordt, wat er weer voor zorgt dat mensen beter geïnformeerd zijn. De groep deelnemers was erg divers en bevatte onder andere docenten, beleidsmedewerkers, studiecentramedewerkers, privacy officers, IC’ers, onderwijskundigen en examencommissieleden.

Tijdens de bijeenkomst hebben we per tafel (thema) nagedacht over de kansen van AI in het onderwijs en wat we hier voor moeten inregelen. Aan het einde van de bijeenkomst zijn de ideeën geprioriteerd door het plakken van stickers.

We zien dat er vooral behoefte is aan professionalisering en dat een verkenning/onderzoek nodig is naar de didactische inzet van AI. Daarnaast zien we, en hoorden we in de discussies tijdens de bijeenkomst, dat er een behoefte is aan handvaten en richtlijnen. Dit wordt deels al opgepakt in bestaande initiatieven, zoals bijvoorbeeld koersbeeldprojecten, netwerk onderwijskundigen en HODH. Samen verkennen we hoe AI het beste een plek kan krijgen binnen het blended onderwijs van de HAN.

Wil je hier verder over meedenken en een bijdrage aan leveren of speelt het binnen je eigen academie, neem dan contact op met Jorn Bunk of Jochem ten Böhmer.