Leren in een andere realiteit

Door Jochem Hiddink (iXperium / Academie Educatie)

Op dinsdag 18 januari was er weer een etalagebijeenkomst vanuit de HAN. Astrid Timman nam ons mee in de virtual omgeving van haar vr-cliënt Max Intakegesprek en besprak de voordelen van VR in een leeromgeving.

VR-cliënt is een interactief simulatieprogramma waarbij studenten kunnen oefenen met realistische taken in een krachtige, waarachtige, consistente en gecontroleerde leeromgeving. Waar directe feedback toegankelijk is en er mogelijkheid is tot monitoring van hun eigen leerproces.

Aan de hand van verschillende bouwstenen voor leerwinst (High impact learning) werden we in deze etalagebijeenkomst meegenomen in de mogelijkheden van VR in het onderwijs. Via interactie d.m.v. verzamelde kansen/bedreigingen in Padlet werden we aan het denken gezet over wat voor impact VR heeft in ons onderwijs. Waarna we in het laatste gedeelte uiteen gingen in breakoutrooms met de opdracht: bespreek de “ Veranderde communicatie en rol als docent”. De input die deze opdracht opleverde is weer opgenomen in een Padlet en kort besproken aan het eind van de bijeenkomst.

De opname is hier terug te kijken

Bekijk hier de powerpoint presentatie.

Zie ook de geïnventariseerde kansen en bedreigingen van leren in een andere realiteit en de opbrengst van de discussie over wat dit kan betekenen voor communicatie met en tussen studenten en de rol van de docent.