Het Ikdoc – Skills for life

Geschreven door Lennie Schrauwers

Donderdagmiddag 12 december vond de etalagebijeenkomst plaats over IKdoc Skills for life door Jos Gebbinck. Het IKdoc wordt ingezet in de minor leiding geven in de zorg en welzijn. Het IKdoc is een tool dat onderdeel is van een lessencyclus gericht op de persoonlijke en professionele groei van studenten. Als leerteamcoach binnen engineering ben ik nieuwsgierig naar deze tool en de manier waarop deze ingezet zou kunnen worden voor onze studenten.

Op 10 september 2020 is de etalagebijeenkomst online herhaalt. De online bijeenkomst is hier terug te kijken.

Met veel enthousiasme en in een sneltreinvaart presenteert Jos de opzet en achtergrond van het lesprogramma dat als doel heeft “te worden wie je bent”. De presentatie is hier te vinden. Vervolgens gaan we zelf ondervinden hoe het is om aan het IKdoc te werken.

Jos stelt ons een aantal prikkelende vragen om ons aan het denken te zetten op een coachende manier:

Vraag 1 schrijf een kwaliteit van jezelf op en deel deze met je buurman/vrouw

Vraag 2 Vraag je af welke overtuigingen je hanteert die er voor zorgen dat je deze kwaliteit inzet of juist niet? En deel ze weer.

Vraag 3 Wat zullen collega’s over jou zeggen bij je afscheid? En deel dit met je buurman/vrouw

Vraag 4 Wat wil je dat ze zeggen over jou bij je afscheid? En deel dit weer.

Vraag 5 Wat kun je morgen doen om dit te bereiken? Weer delen met elkaar.

Het resultaat van deze vragen is dat je gericht aan het denken gezet wordt over de mogelijkheden en verlangens voor je eigen ontwikkeling. Ik merk aan de andere deelnemers dat zij ook echt aan het denken gezet zijn.

Het IKdoc is een uitingsvorm (in tekst, beeld, film, enz) van de persoonlijke ontwikkeling en groei van studenten. De oefening zoals die hierboven beschreven is, is de manier waarop gestart wordt met het formuleren van de doelen. In onderstaande afbeelding zijn wat voorbeelden te zien.

Nog meer eyeopeners uit de bijeenkomst:

  • Er bestaat geen positief of negatief gedrag; wel effectief en ineffectief gedrag.
  • “De reis van de held” kun je inzetten als aanknopingspunt voor een gesprek.

De inhoud van het lesprogramma smaakt zeker naar meer. Dit was ook de reactie van mijn collega’s waarmee ik de bijeenkomst bezocht.