Omgaan met slepers en langstudeerders – bezemweek bij Automotive
Geschreven door Joletta Schoone
Op woensdagmiddag 10 april jl. kwam een grote groep geïnteresseerde collega’s af op de etalagebijeenkomst die Selma van Loon en Marjolein Bron van Automotive hadden georganiseerd om bekendheid te geven aan de bezemweek voor studenten die nog tentamens moesten halen in het oude curriculum. Automotive is net als veel andere opleidingen bezig met een curriculumvernieuwing. Omdat de opleiding Finance & Control, waar ik werkzaam ben, in dezelfde situatie verkeert, was ik erg nieuwsgierig naar de bezemweek.
De bijeenkomst begon met de vraag wat onze verwachting was van deze etalagebijeenkomst. De aanwezigen gaven aan nieuwsgierig te zijn naar de wijze waarop de bezemweek was opgezet en naar de resultaten ervan.
Doelgroep en werkwijze
De bezemweek was bedoeld voor studenten die nog tentamens sleepten uit het oude curriculum. Het initiatief is genomen door de coördinator propedeuse en de coördinator slb. Zij zijn begonnen met het inventariseren van de tentamens die nog open stonden en studenten die deze tentamens nog moesten halen. Vervolgens zijn de slb’ers in gesprek gegaan met de betreffende studenten. Studenten die niet reageerden op de uitnodiging van hun slb’ers werden nagebeld door de coördinator slb en de opleidingscoördinator Automotive.
Vervolgens werden de docenten betrokken. Van docenten werd gevraagd contact op te nemen met de studenten die nog opdrachten hadden open staan. Soms werden er individuele afspraken gemaakt, soms werden er studenten die dezelfde opdracht moesten maken bij elkaar gebracht die vervolgens met elkaar konden samenwerken aan een opdracht.
Van de docenten werd gevraagd om een schriftelijke toets te maken die tijdens de bezemweek kon worden voorgelegd aan de studenten. Ook moesten de docenten ervoor zorgen dat het studiemateriaal online zou komen te staan, zodat studenten zich konden voorbereiden op de ingeplande studiebijeenkomsten in de bezemweek.
De bezemweek vond plaats in de shiftweek tussen semester 1 en semester 2. Er stonden op elke dag twee tentamens geroosterd. De dag voor het tentamen konden studenten vragen stellen aan de vakdocenten. Op de dag zelf werd de stof die getoetst zou worden nog eens uitgelegd. Aansluitend vond het tentamen plaats.
De studenten kwamen elke dag om 9.00 uur bijeen voor een gezamenlijke aftrap. Vervolgens gingen zij of zelf aan de slag of volgden zij college voor het vak dat diezelfde dag nog getoetst zou worden. De docenten waren gedurende de hele bezemweek beschikbaar voor vragen.
Resultaat
Er hebben 30 studenten deelgenomen die samen 51 toetsen hebben gemaakt. Er zijn 45 toetsen behaald. In totaal hebben 3 studenten hun toetsen niet gehaald. Dit waren misschien niet toevallig de studenten die zich niet hielden aan de aanwezigheidsverplichting.
Succesfactoren
Het feit dat een team van enthousiaste, betrokken docenten de hele week aanwezig was om studenten instructie te geven, vragen te beantwoorden en te ondersteunen bij het leerproces leidde ertoe dat er een hechte, betrokken, resultaatgerichte groep van docenten en studenten ontstond die elkaar wederzijds positief beïnvloedde. Hoe fijn is het voor een student om zijn vragen direct beantwoord te krijgen en hoe fijn is het ook voor de docent om te werken met een groep gemotiveerde studenten die met vragen komen en hun colleges hebben voorbereid. Dit initiatief van Automotive is naar mijn mening een mooi voorbeeld van onderwijs waarbij docent en student intensief met elkaar samenwerken.
De deelnemers aan deze etalagebijeenkomst gingen naar huis met een hoop plannen en ideeën en met nieuwe energie om wellicht ook voor hun opleiding een soortgelijke bezemweek te gaan vormgeven.
Complimenten voor het team van Automotive voor dit initiatief!