Etalagebijeenkomst eigenaarschap geven aan studenten en zelfregie stimuleren in jouw lessen
Geschreven door Daniëlle Boot.
We willen dat onze studenten zich meer eigenaar gaan voelen voor hun eigen leerproces. Wat is eigenaarschap nou precies? Wat brengt het onze studenten? Wat brengt het ons als docenten? Hoe moeten we ons onderwijs hierop inrichten zodat de studenten zich bewust worden van het ‘eigenaarschap’ maar dit ook kunnen uitdragen in hun eigen (onderwijs)praktijk. Een heleboel vragen waar we deze bijeenkomst niet alle antwoorden op zullen krijgen, maar vanuit de Expertisegroep Onderwijskunde zijn we wel bezig met dit thema en hoe we dit inzichtelijk kunnen maken.
De bijeenkomst startte met een wetenschappelijk onderbouwing door Anne-Marieke van Loon waarin ook de Self Determination Theorie (SDT) aan bod kwam daar waar het gaat over dat autonomie belangrijk is voor eigenaarschap, maar dat autonomie niet kan bestaan zonder structuur. Mensen hebben structuur en kaders nodig om daarbinnen autonoom te mogen zijn. Daarnaast ging het over zelfregie en externe regie. Dit is afhankelijk van welke leerdoelen je centraal stelt, je persoonlijke leerdoelen of de collectieve leerdoelen.
Na een duidelijk theoretisch kader nam Ans Bergmans het stokje over als kartrekker van de Expertisegroep Onderwijskunde en een van de ontwikkelaars van het Instrument Eigenaarschap. Ans vindt het belangrijk om studenten eigenaarschap te geven en zij heeft haar derdejaars studenten uitgedaagd om een leertaak, binnen gegeven kaders, zelf in te laten vullen. Niet wetend wat dit allemaal met zich mee zou gaan brengen, maar ze ging deze uitdaging aan. Uiteindelijk kozen ‘slechts’ twee studenten voor deze optie en kostte het Ans veel werk, maar leverde voor deze studenten veel op. Jos, een van deze studenten, heeft dit mooi toegelicht tijdens de bijeenkomst. Tevens gaf het veel nieuwe inzichten bij Ans als docent.
Het Instrument Eigenaarschap is ontwikkeld om samen je team eens te gaan kijken hoe er wordt gedacht over eigenaarschap en welke ontwikkelingen je daar als team in door wilt maken. Tijdens de bijeenkomst kwamen we er niet aan toe om daadwerkelijk aan de slag te gaan met het instrument, maar er werden wel veel vragen gesteld en ervaringen gedeeld. Vooral dat laatste was voor mij een mooie aanvulling omdat het eerste gedeelte van de bijeenkomst voor mij niets nieuws was omdat ik zelf in de Expertisegroep Onderwijskunde zit. Toch ben ik blij dat ik gegaan ben en dat ik zoveel collega’s heb gezien die dit een belangrijk onderwerp vinden om hier verder op door te gaan borduren. Binnen mijn sectie biologie is dit ook een speerpunt waarbij het Instrument Eigenaarschap ons zeker een zetje heeft gegeven.
Freek (organisator Etalagebijeenkomst), Anne-Marieke, Ans en Jos, bedankt voor deze interessante en goed georganiseerde middag. Als nieuwe collega binnen ILS ga ik me zeker vaker opgeven voor dit soort bijeenkomsten want het verruimt zeker mijn blik. Hopelijk volgen er veel meer met mij.
De presentatie die gebruikt is tijdens deze bijeenkomst kun je hier downloaden.