Activerende werkvormen
Geschreven door Nanette Haze
Een bijeenkomst die ik – kersvers in dienst van de HAN per 01/01 j.l. als docent Verpleegkundige – maar al te graag bijwoon. Naast literatuur en andere serieuze bronnen die ik de afgelopen heb geraadpleegd over didactiek in alle veelzijdigheid, heb ik behoefte aan praktische tips & trucs, die werken!
Dat komt mooi uit, want er is een flinke opkomst en we gaan direct aan de slag. Marrit laat ons kennismaken met de website HBOWERKVORMEN.nl, die niet voor niets in 2018 als HAN-idee van het jaar is bekroond.
Eerst deelt Marrit enkele algemene, praktische tips met ons, denk aan: werk vooral eens offline/low tech en zorg ervoor dat er voldoende bewogen wordt (= zuurstof tanken). Vervolgens gaan we verschillende werkvormen a.d.h.v. thema’s (terug te vinden als tegels op de website, die via type werkvorm desgewenst kunnen worden gefilterd) bespreken maar vooral uitproberen.
Ter illustratie:
- Communiceren: door te kiezen voor een hele andere, spannende entourage van een theaterzaal of door het (her)inrichten van je lokaal, want wáár je zit en hoe vraagt om een actieve zit- of sta houding van je student.
- Marrit vraagt ons allemaal een vraag te schrijven op een strookje papier, die als propjes verzameld worden en we naar elkaar gooien (en natuurlijk beantwoorden). Een creatieve, spannende manier om met elkaar kennis te maken.
- Vanmiddag niet in de praktijk gebracht: naar buiten! Stuur je studenten 30 minuten het lokaal uit met een opdracht abstracte begrippen/concepten te visualiseren door foto’s te maken of studenten in groepjes weg te sturen met een vage opdracht (‘tel alle rode auto’s op het terrein’). Altijd verrassend waarmee studenten terug in de klas komen, opgeladen en wel.
- Vergelijken van materiaal werkt vaak goed omdat iedere student ergens iets van vindt (bottom up!).
- Verwerken van theorie/kennis versnellen door twee teams te laten quizzen of per groepje punten te laten inzetten bij het beantwoorden van vragen; en ja hoor, er ontstaat meteen iets van competitie, en ondertussen wordt er kennisinhoud met elkaar gedeeld en overgebracht. Niet onbelangrijk…ons groepje wint J!
- Peerfeedback geven met een richttaak (iedereen kijkt door een bril van bepaalde doelgroep) geeft meer inhoudelijke respons. En natuurlijk kun je vragen naar een tip & een top, of beter: breid je feedback uit door te benoemen wat je opvallend (WOW) vond en met een vraag (?).
Tussen de voorbeelden en uitprobeersels door tippen verschillende aanwezige (ervaren) collega’s dat je als docent baat hebt bij loslaten, want je kunt er gerust op vertrouwen dat er dan meer uit je groep komt. Die steek ik in mijn zak. En ook de ansichtkaarten waarop verschillende gouden tips van collega-docenten zijn afgedrukt. Er zitten echt hele grappige exemplaren tussen.
Direct na thuiskomst schrijf ik een verslagje op verzoek van Freek dat als blog kan worden geplaatst om zo bij te dragen aan verdere kennisdeling. En voor mij werkt het sowieso…old school aantekeningen maken tijdens de les. En natuurlijk heb ik de website HBOWERKVORMEN.nl nader bekeken. Wat een ontzettend geinige, eenvoudige, bruikbare en bewezen alternatieve lesvormen.