Leren lezen in Zuid Afrika
Voor mijn minor woon ik 4 maanden en een week in Genadendal, een klein dorpje in Zuid-Afrika. Ik werk hier aan een leesproject met kinderen die niet kunnen lezen. In Zuid-Afrika gaat alles anders dan in Nederland.
Er zijn hier ontzettend veel kinderen die nog niet kunnen lezen, terwijl ze al in groep 5 of hoger zitten. Dit is natuurlijk een groot probleem, maar niet alle leerkrachten weten daar hoe ze hiermee om moeten gaan. Daarom dat wij er zijn om deze kinderen individueel te begeleiden. Ik werk met kinderen tot en met groep 6 (de onderbouw dus) en ik zie hier enorme verschillen.
Niet kunnen lezen
Er zijn kinderen die de letters nog niet eens kennen, maar er zijn ook kinderen die niet begrijpen wat ze lezen. Ik doe verschillende leerzame spelletjes met de kinderen, zodat ze langzaam een stapje verder kunnen. Sommige kinderen zie ik 4 keer in de week, want herhaling is belangrijk.
– Kind 1 kon nog geen letters lezen. Met haar heb ik bijvoorbeeld memory gespeeld of tekeningetjes gemaakt bij letters, zodat ze deze makkelijker zou onthouden. Nu kent ze al 10 letters. Dit is voor haar een grote vooruitgang.
– Kind 2 kon maar een paar letters(8) lezen. Met dit kind ben ik iets sneller door de letters gegaan dan met kind 1 en we zijn nu al bezig met woorden lezen.
– Kind 3 kon van letters geen woord maken (voorbeeld: v-i-s vis). Hij voelt dit niet aan en dit was een groot probleem. Ik heb hier heel lang tegenaan gelopen omdat ik niet precies wist wat ik moest doen.
Een idee van mijn stage mentor
Na veel heen en weer gemaild te hebben met Nederland kreeg ik van mijn oude stage mentor een idee opgestuurd. Ik heb nu woorden gemaakt met plaatjes ernaast. Bijvoorbeeld bij het woordje vis zie je een plaatje met een vis. Dit woordje heb ik in letters geknipt en deze liet ik aan hem lezen. De eerste keer wist hij hem niet, maar nadat hij het plaatje gezien had heeft hij het woordje nooit meer vergeten. Nu kan hij dit woordje ook zonder plaatje lezen, omdat hij deze van de andere woorden kan onderscheiden. Ik werk nu met 5 woorden die ik soms ook omdraai of verander. Elke week voeg ik hier nieuwe woorden aan toe, zodat hij langzaam gaat inzien hoe hij moet hakken-plakken(de leerkrachten term voor ‘van letters een woord maken’).
Op de school waar wij stage lopen werken de leerkrachten heel verschillend dan in Nederland
Ze begeleiden de kinderen niet 1 op 1, maar werken vaak in groepjes. Wanneer ze lezen, lezen de kinderen allemaal tegelijk in plaats van om de beurt. Wanneer er 1 kind in die klas uitvalt is het voor hem gewoon een kwestie van playbacken en dan valt het niet eens op.
Hier in Zuid-Afrika wordt er op veel scholen nog geslagen door de leerkrachten. Iets wat wij ons in Nederland niet meer kunnen
voorstellen. Op onze school is het officieel verboden, maar ook hier gebeurt het soms nog.
De jongens en meiden lopen nooit tegelijk het klaslokaal in wanneer de dag begint. Eerst lopen de meiden naar binnen en daarna de jongens. Ze moeten ook netjes in een rij naar binnen lopen. De kinderen hier zijn erg aanhankelijk (ze zitten veel aan elkaar). Zo knuffelen ze veel, lopen ze vaak hand in hand, maar slaan ze elkaar ook en zijn af en toe gewelddadig.
Stage in buitenland is leerzaam
Het is ontzettend leerzaam voor een leerkracht om een stage in het buitenland te hebben. Zo zie je de grote verschillen met Nederland
en zet je de kennis op een andere manier in dan normaal. Ik zou dan ook iedereen aanraden om een tijdje naar het buitenland te gaan. Al is het maar een maand, ook dan kan je aan het buitenlandse sfeertje proeven.
Ik ga vrijwilligerswerk doen via HAN in Zuid-Afrika. Heeft iemand ervaring met Student Rooms Abroad voor het boeken van accommodation in Zuid-Afrika?
http://www.studentroomsabroad.com
Hoi Guido,
Wij hebben de locaties geregeld via het Theewaterskloofproject. Dat waren echt top huizen, met alles er op en er aan!