Samenwerkingen externe partijen
HAN University of Applied Sciences werkt op het gebied van onderwijs en onderzoek intensief samen met externe partners, zowel regionaal, nationaal als internationaal. Duidelijke communicatie is hiervoor essentieel. Er zijn verschillende vormen van samenwerking die ook een verschillende wijze van communiceren hebben.
1. HAN UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES ALS HOOFDPARTNER: GEBRUIK DE HAN HUISSTIJL
- De huisstijl van de HAN is leidend.
- Het HAN logo staat altijd rechts onderin.
- De website over de samenwerking valt binnen het HAN.nl-domein, dus: HAN.nl/samenwerkingsverband.
- Binnen de huisstijl van de HAN is er op ieder middel plek voor de naam van het samenwerkingsverband en/of het logo van de externe partner(s). Onder de logo’s wordt altijd een boilerplate tekst geplaatst die in 1 of enkele zinnen aangeeft om wat voor soort samenwerking het gaat en/of uitlegt wat de rol van de partners is.
- Plaatsing logo’s en/of namen van de partners per medium:
- Drukwerk: In een footer worden de logo’s van de samenwerkende partijen geplaats. Onder de logo’s volgt de boilerplate tekst (1 of enkele zinnen). Plaatsing van de footer is vrij.
- Online: logo’s worden onderaan de pagina geplaatst. Onder de logo’s volgt de boilerplate tekst (1 of enkele zinnen).
- PowerPoint presentatie: In de ondertitel op de titel-dia in tekst (geen logo’s). Logo’s onderaan de pagina.
- Persbericht: Onderaan het persbericht in tekst of met logo’s en voorzien van een boilerplate (1 of enkele zinnen) tekst.
2. HAN UNIVERSITY OF APPLIED SCIENCES ALS GELIJKWAARDIGE PARTNER:
Als er wordt gecommuniceerd vanuit de samenwerking met gelijkwaardige partners kan er gekozen worden voor een aantal stijlen. Partners kunnen dit gezamenlijk bepalen.
Optie 1. Gebruik een neutrale stijl
Als er wordt gecommuniceerd vanuit de samenwerking met twee of meer gelijkwaardige partners kan een neutrale stijl worden gebruikt. Dit geldt voor zowel de online als de offline communicatie.
- De logo’s van de partners worden vermeld.
- Een projectlogo is alleen toegestaan bij meer dan twee partners.
- De site over de samenwerking komt op een onafhankelijke URL, dus niet onder HAN.nl/samenwerkingsnaam. Er kan op HAN.nl wel verwezen worden naar de samenwerkingssite.
- Vermeld in een boilerplatetekst (in 1 of enkele zinnen) om wat voor soort samenwerking het gaat en leg uit wat de rol van de partners is.
Optie 2. Gebruik de HAN huisstijl
Als er wordt gecommuniceerd vanuit de samenwerking met twee of meer gelijkwaardige partners kan ook de HAN huisstijl worden gebruikt. Dit geldt voor zowel online als offline communicatie.
- De huisstijl van de HAN is leidend.
- De website over de samenwerking valt binnen het HAN.nl-domein, dus: HAN.nl/samenwerkingsverband.
- Binnen de huisstijl van de HAN is er op ieder middel plek voor de naam van het samenwerkingsverband en/of het logo van de externe partner(s). Onder de logo’s wordt altijd een boilerplate tekst geplaatst die in 1 of enkele zinnen aangeeft om wat voor soort samenwerking het gaat en/of uitlegt wat de rol van de partners is.
- Plaatsing logo’s en/of namen van de partners per medium:
- Drukwerk: In een footer worden de logo’s van de samenwerkende partijen geplaats. Onder de logo’s volgt de boilerplate tekst (1 of enkele zinnen). Plaatsing van de footer is vrij.
- Online: logo’s worden onderaan de pagina geplaatst. Onder de logo’s volgt de boilerplate tekst (1 of enkele zinnen).
- PowerPoint presentatie: In de ondertitel op de titel-dia in tekst (geen logo’s). Logo’s onderaan de pagina.
- Persbericht: Onderaan het persbericht in tekst of met logo’s en voorzien van een boilerplate (1 of enkele zinnen) tekst.
Optie 3. Gebruik de stijl van de samenwerkingspartner
Als er wordt gecommuniceerd vanuit de samenwerking met twee of meer gelijkwaardige partners kan ook de huisstijl van de partner worden gebruikt. Dit geldt voor alle communicatie.
- De huisstijl van die partij is leidend.
- De site over de samenwerking komt of op de site van de partner of op een onafhankelijke URL.
Er kan op HAN.nl wel verwezen worden naar de samenwerkingssite. - De wijze waarop er op ieder middel plek is voor de naam van het samenwerkingsverband/of het logo van de externe partner is afhankelijk van de huisstijl van de betreffende partner.