SDG 4 Kwaliteitsonderwijs

Iedere maand wordt er één van de zeventien Sustainable Development Goals uitgelicht. De SDG’s zijn door de Verenigde Naties opgesteld in 2015 met als doel deze in 2030 allemaal behaald te hebben. Elk doel heeft meerdere subdoelen. Als Green Office werken wij hieraan mee.

In deze maand gaat het om SDG 4, kwaliteitsonderwijs. Deze doelstelling is gericht op dat ieder kind gelijke toegang krijgt tot een kwaliteitsvol onderwijs (ieder kind naar school) én op het bevorderen van levenslang leren voor iedereen.

Ondanks dat iedereen het recht heeft op onderwijs, zijn er wereldwijd 121 miljoen kinderen nog nooit naar school geweest of hebben ze de schoolbanken vroegtijdig verlaten. Dit staat in contrast met de belofte van de internationale gemeenschap: ‘’tegen 2015 onderwijs voor iedereen creëren.’’ Als we kijken naar de afgelopen 15 jaar, is er echter wel vooruitgang geboekt. Tussen 2000 en 2015 steeg het percentage inschrijvingen voor de basisschool in ontwikkelingslanden van 83% tot 91%. Toch zijn er wereldwijd nog 57 miljoen kinderen van de basisschoolleeftijd die niet naar school gaan. Voor adolescenten ligt het aantal inschrijvingen nog lager.

Subdoelen
Het eerste subdoel van SDG 4 is dat tegen 2030 alle meisjes en jongens op een vrije, billijke en kwalitatief hoogstaande manier lager en middelbaar onderwijs kunnen afwerken, wat moet kunnen leiden tot relevante en doeltreffende leerresultaten.

Daarnaast wil de VN tegen 2030 dat alle meisjes en jongens in hun vroege kindertijd toegang hebben tot een kwalitatieve ontwikkeling, zorg en opvoeding voorafgaand aan de lagere school zodat ze klaar zijn voor het basisonderwijs.

Ook wil de VN tegen 2030 gelijke toegang garanderen voor alle vrouwen en mannen tot betaalbaar en kwaliteitsvol technisch, beroeps- en hoger onderwijs, met inbegrip van de universiteit.

Het vierde subdoel is dat tegen 2030 het aantal jongeren en volwassenen met relevante vaardigheden, met inbegrip van technische en beroepsvaardigheden, voor tewerkstelling, degelijke jobs en ondernemerschap aanzienlijk opdrijven.

Het wegwerken van genderongelijkheden in het onderwijs is voor de VN ook belangrijk. Het zorgen voor gelijke toegang tot alle niveaus inzake onderwijs en beroepsopleiding voor de kwetsbaren, met inbegrip van mensen met een handicap, inheemse bevolkingen en kinderen in kwetsbare situaties.

Ook wil de VN tegen 2030 dat alle jongeren en een groot aantal volwassenen, zowel mannen als vrouwen, geletterd en rekenvaardig zijn.

Het zevende subdoel is dat tegen 2030 alle leerlingen kennis en vaardigheden kunnen verwerven die nodig zijn om duurzame ontwikkeling te bevorderen, onder andere via vorming omtrent duurzame ontwikkeling en  levenswijzen, mensenrechten, gendergelijkheid, de bevordering van een cultuur van vrede en geweldloosheid, wereldburgerschap, waardering van culturele diversiteit en bijdrage van de cultuur tot de duurzame ontwikkeling.

Verder geeft dit doel aan te willen bouwen en verbeteren van onderwijsfaciliteiten die aandacht hebben voor kinderen, mensen met een beperking en gendergelijkheid en die een veilige, geweldloze, inclusieve en doeltreffende leeromgeving bieden voor iedereen.

Daarnaast geeft het aan het aantal studiebeurzen wereldwijd en substantieel verhogen dat beschikbaar is voor ontwikkelingslanden, in het bijzonder de minst ontwikkelde landen, de kleine eilandstaten en de Afrikaanse landen, voor toegang tot het hoger onderwijs, met inbegrip van beroepsopleiding en programma’s omtrent informatie en communicatietechnologie, techniek, ingenieurswezen en wetenschappen, in ontwikkelde landen en andere ontwikkelingslanden.

Het laatste subdoel van SDG 4 is dat tegen 2030 op aanzienlijke wijze de toevloed van gekwalificeerde leraren wordt verhoogd, ook via internationale samenwerking voor lerarenopleidingen in ontwikkelingslanden. In het bijzonder in de minst ontwikkelde landen en de kleine eilandstaten.

Meer informatie over SDG 4 en de andere SDG’s is te vinden op www.sdgnederland.nl.

 

Geschreven door: Floor van Berkom.