Project van de maand: Dilemma vrijdag
Als je ons Instagram account @hangreenoffice volgt, dan heb je het een aantal vrijdagen voorbij zien komen. Dilemma vrijdag is een concept bedacht door Lisa Kraaijenvanger en Danique Schipper, studenten van de opleiding Communicatie. In dit concept hebben Lisa en Danique verschillende mensen gevraagd een video op te nemen waarin ze een vraag beantwoorden over duurzaamheid.
Eerst was de opdracht om het hele Instagram account van de Green Office over te nemen. Dit is toch een campagne geworden. Ter inspiratie voor de campagne hebben ze gekeken naar vorige campagnes die uitgevoerd zijn bij de Green Office. Zo kwamen ze het concept Fact or Fiction tegen en dit sprak hen wel aan. Het zorgt er namelijk voor dat studenten erachter komen wat nou wél duurzaam is en wat niet. Lisa: ‘het leek ons juist leuk om juist die interactie aan te gaan en om studenten juist een beetje op de proef te stellen. Wat weten zij er nou echt vanaf? Dat maakt het namelijk wat persoonlijker.’
Danique: ‘we wilden niet het concept van Fact or Fiction overnemen, maar hebben dit ter inspiratie meegenomen. We hebben ons eigen idee ervan gemaakt en toen kwamen we dus op een dilemma. Dit hebben we elke vrijdag gedaan waardoor het Dilemma Vrijdag werd.’
Elke week was het zoeken naar mensen die wilden deelnemen hieraan. Niet iedereen hoeft mijn hun gezicht op social media te staan. ‘Het zijn vooral mensen geweest die dichtbij ons staan. Dus vrienden, familie, van de HAN zelf, van onze opleiding. Het was wel zoeken naar mensen die hun gezicht wilden tonen op social media. maar het is eigenlijk altijd wel gelukt. De mensen die deelnamen vonden het allemaal wel leuk.’
Verandering van de plannen
Voor corona was het plan om willekeurige studenten op straat te vragen. Maar dat moest omgegooid worden omdat iedereen thuis zat vanwege corona. Vanaf dat moment is er in korte tijd verandering van de opdracht nodig geweest om te kunnen aanpassen aan de situatie.
Lisa: ‘in het begin was het wel moeilijk omdat we ‘out of the box’ moesten denken. Veel vragen kwamen voor de dag: hoe gaan we het nu aanpakken? Wat vinden mensen leuk? En hoe kunnen we alsnog in deze coronatijd zorgen voor de interactie? Uiteindelijk hebben we onze draai gevonden en was het super leuk om te doen en verliep het allemaal soepel.’
Iedere week stond in het teken van een ander thema. Elk thema was gekoppeld aan een Sustainable Development Goal. Op basis daarvan zijn de vragen verzonnen die gesteld werden aan de deelnemers van de dilemma’s. Alle opgestuurde beelden van de deelnemers zijn achter elkaar gezet en met tekst en geluid gemonteerd. Dit is dus eigenlijk een extra taak geworden.
Tijdens het opstellen van de vragen zijn er verbazende momenten geweest.
Danique vertelt: ‘ik ben erachter gekomen dat het maken van een spijkerbroek echt heel veel CO2 uitstoot.’ Lisa voegt toe: ‘het is eigenlijk heel raar dat je je hele leven lang spijkerbroeken draagt en dan nu de achtergrondinformatie te weten komt.’
Danique: ‘ik was al wel bezig met duurzaamheid. Ik woon op kamers in Nijmegen en zorg ervoor dat ik bewust zonder vlees eet. Maar ik wist niet dat de productie van rundvlees zóveel vervuiling uitstoot.’
Klik hier om naar onze Instagram te gaan en de Dilemma Vrijdag filmpjes te bekijken.