Project van de maand: Media campagne

Voor veel mensen op de HAN is de Green Office nog onbekend. Hier moet verandering in komen. Arjan van der perk en Dennis van Kooten zijn daarom druk aan de slag gegaan met het opstellen van een media campagne. Het uiteindelijke resultaat is een adviesplan dat door de Green Office direct geïmplementeerd kan worden.

Bij de kick-off van dit project klonk de opdracht erg interessant, vooral Dennis werd enthousiast. Voordat de heren begonnen aan het project, hadden ze nog nooit eerder gehoord van de SDG’s. Met duurzaamheid deden ze nog niet zoveel. Arjan: ‘Het onderwerp duurzaamheid ontwikkelt zich wel. Het gaat steeds meer jongeren interesseren. Ik denk ook dat duurzaamheid wel profitable moet zijn, willen mensen er aandacht aan besteden. De Living Labs projecten van de Green Office helpen wel om het zinvol te maken.’

Dit is het eerste project waarbij ze meer na zijn gaan denken over het onderwerp duurzaamheid. ‘Als bij een organisatie een papieren poster als communicatiemiddel net zo effectief blijkt als een digitale poster, dan zou ik nu wel kiezen voor de digitale manier.’ Zegt Arjan.

Het resultaat laat zien dat Dennis en Arjan hun eigen draai hebben gegeven aan het project. Arjan gaat verder: ‘de meeste bedrijven hebben ook strakke wensen. Wij hebben geen fundering gehad waarop je kon bouwen. De Green Office bestaat nog niet zó lang dat we meteen wisten waar we konden aanhaken. Het was juist leuk dat wij er onze eigen draai aan konden geven. We hebben er veel creativiteit in gestoken en hebben hier dingen kunnen doen die we niet bij een ander bedrijf zouden kunnen toepassen.’

Het uiteindelijke product is een adviesplan geworden, over hoe je met bepaalde middelen voor een bepaald concept een campagne kunt opzetten. Daarnaast moet de doelgroep, studenten en medewerkers van de HAN, weten wat de Green Office voor hen kan betekenen. Uiteindelijk is er een herkenbare slogan bij bedacht: ‘It will grow your mind’. Als in: laat je geest groeien. Ook hebben Dennis en Arjan een eigen huisstijl ontworpen die de Green Office kan gebruiken bij promotie voor activiteiten in samenwerking met andere verenigingen/partijen.

Arjan: ‘ik denk dat het product niet beter had kunnen zijn. Bij andere opdrachtgevers was het project misschien op een minder resultaat uitgekomen. Onder andere komt dat door de vrijheid die we hier hadden.’

 

Als afsluiting twee stellingen met de vraag: wat doe je liever voor een goed milieu?

Afval scheiden óf tweedehands kleding dragen

Arjan: ‘Ik vind toch niet veel kleding in mijn maat, want ik ben twee meter lang. Dus ik koop al niet veel nieuwe kleren.’

Dennis: ‘Afval scheiden wordt de helft toch niet gerecycled. Ik ben ook tegen kinderarbeid, dus ik zou liever tweedehands kleding dragen.’

Altijd groene energie gebruiken, maar wel uitzicht hebben op een windmolenpark óf nooit meer de auto pakken om ergens heen te gaan

Arjan: ‘Mag ik de elektrische auto pakken?’

Dennis: ‘Windmolens zijn minder effectief dan andere duurzame energie middelen. Dus ik heb liever dat ze die ruimte gebruiken om bijvoorbeeld via zonnepanelen groene energie te produceren. Maar als het zou kunnen kies ik ook voor de elektrische auto.’