Makers Random Thinking

‘Random Thinking’: hét spel om jouw creatieve brein wakker te schudden!

‘Random Thinking’: hét spel gemaakt door studenten van de HAN Green Office om jouw creatieve brein wakker te schudden! Lukt het jou om in 5 minuten een creatief idee te bedenken waarmee je duurzame ontwikkeling een flinke boost geeft? Maak in dit interview kennis met twee van de makers van dit spel! Lees hieronder hun ervaringen! Wil jij dit spel nou ook spelen? Mail naar greenoffice@han.nl of kom langs het HAN Green Office kantoor op Kapittelweg 33, ruimte B.20!

Fraukje, kan jij iets over jezelf vertellen?

Ik ben Fraukje, 23 jaar en studeer Learning & Development in Organizations. Ik ben vorig jaar bij de HAN Green Office als lid van de community begonnen en ben toen heel snel al gestart als stagiair voor de onderwijstak en sindsdien ben ik eigenlijk blijven plakken, nu als Onderwijsmanager. Vanuit mijn opleiding hebben we het ook veel over het nut van spelend leren. Je doet het als kind eigenlijk al maar om de een of andere reden stop je daar op een bepaalde leeftijd mee. Spelend leren is niet alleen leuk, maar het werkt ook gewoon super goed. Daarom vind ik het ook zo leuk om met dit onderwerp nu weer aan de slag te gaan. 

Tim, kan jij ook iets over jezelf vertellen?

Ik ben Tim Koot, 20 jaar, eerstejaars student Learning & Development en nu een half jaar stagiair bij de Green Office. Ik ben daar vooral bezig geweest met het ontwikkelen van de spellen Kwartet & Co en Random Thinking. Ik vond het superleuk om zelfstandig aan de spellen te werken en er mijn eigen draai aan te geven en daarbij toch samen te werken met een team van medestudenten.

Fraukje, kan jij uitleggen hoe Random Thinking werkt?

Het spel spreekt eigenlijk redelijk voor zich. Je trekt drie verschillende kaarten die samen een opdracht vormen. Deze kaarten bestaan uit een actie-kaart, een doelgroep-kaart en een specificatie-kaart. Een voorbeeld van een opdracht is: ontwerp een circulair gebouw voor blinde mensen in een wereld zonder plastic. Met je groepje ga je dan aan de slag om in korte tijd hier iets voor te bedenken. Het is dus een soort snelkookpan, met allemaal casussen die iets te maken hebben met iets schoons, slims en/of sociaals.

Fraukje, wat is het doel van Random Thinking?

Het doel van het spel is om studenten na te laten denken over verschillende problemen en daar binnen korte tijd oplossingen voor te bedenken. Er komt een hoop creativiteit en hilariteit bij kijken. Het is dus een leuke manier om bezig te zijn met deze onderwerpen.

De moraal van het verhaal is vooral dat studenten zich realiseren dat er eigenlijk voor heel veel (alledaagse) problemen meer mogelijkheden zijn dan je denkt en dat je veel oplossingen kunt bedenken in een korte tijd.

Fraukje, waarom is Random Thinking gemaakt?

Het spel is ooit bedacht tijdens een project van studenten van Communicatie en Multimedia Design. Dat is toen blijven liggen als een concept. In samenwerking met de zwaartepunten van de HAN (Slim, Schoon en Sociaal) is toen bedacht om dit spel verder uit te werken, zodat het echt gebruikt kan worden. Het is destijds gemaakt om te gebruiken in het onderwijs om studenten op een leuke manier kennis te laten maken met (complexe) maatschappelijke thema’s.

Tim, waarom draagt Random Thinking bij aan duurzame ontwikkeling?

De meeste mensen zien duurzaamheid als een abstract en complex thema. Het kost veel moeite en het is daardoor niet leuk. Random Thinking laat zien dat duurzaamheid wél leuk is en dat je door creatief te denken zoveel deuren kunt openen. Het is niet alleen de verwarming lager zetten en korter douchen. Het daagt je juist uit om leuke nieuwe opties te bedenken.

Tim, hoe is Random Thinking gemaakt?

Het originele idee is ongeveer een jaar geleden bedacht. De inhoud is toen uitgewerkt door een clubje studenten en er was een eerste ontwerp gemaakt voor de kaartjes. Afgelopen jaar heb ik Fraukje geholpen met het ontwikkelen van het spel. We hebben de inhoud verder afgemaakt, de individuele kaartjes gemaakt, spelregels rechtgetrokken en uiteindelijk naar de printer gestuurd.

Fraukje, wie waren er betrokken bij de ontwikkeling van Random Thinking?

Het is dus gestart door Communicatie en Multimedia Design studenten en binnen team onderwijs verder uitgevoerd door studenten van o.a. de PABO, Learning & Development, Facility Management en Toegepaste Psychologie. Het spel is in samenwerking met de zwaartepunten van de HAN gemaakt. Je ziet ook dat de kaartjes aansluiten bij Slim, Schoon of Sociaal. Tenslotte hebben natuurlijk verschillende mensen binnen de Green Office meegeholpen.

Tim, wat zijn de ervaringen met Random Thinking?

De ervaringen zijn erg goed! De ideeën die ik er al uit heb zien komen waren of super creatief of erg grappig, en de andere spelers vonden het ook leuk om zo aan de slag te kunnen.

 Tim, waar ben jij het meeste trots op?

Dat we niet alleen een spel hebben gemaakt die duurzaamheid onder de aandacht brengt, maar ook gebruikt wordt als tool om jezelf in een out-of-the-box mindset te krijgen.

Fraukje, wat ging wel of niet goed tijdens het ontwikkelen van Random Thinking?

Wat wel heel goed ging was de dag dat we met het studententeam van vorig jaar samen gingen zitten om de inhoud te bedenken. We hadden als doel om 30 acties te bedenken, 40 doelgroepen en 50 specificaties. Dat waren dus 120 kaartjes en die hebben we allemaal (!) in een paar uur bedacht. Aan het eind daarvan waren we enorm gaar, maar wel echt trots op onszelf. Wat minder goed ging, was het invoegen van de foto’s. We hadden allemaal leuke foto’s gezocht op Google, maar kwamen daarna erachter dat je rechten vrije afbeeldingen nodig hebt voordat je iets mag publiceren.

 Fraukje, wat vind jij het leukst Random Thinking?

Er komen soms echt enorm leuke ideeën voorbij, de een wat haalbaarder dan de ander. Sommige heel bizar, maar ook echt goede ideeën waarvan je denkt: waarom doen we hier nog niks mee?

Fraukje, wat is het gekste wat je hebt bedacht tijdens het spel Random Thinking?

De eerste keer dat we het spel speelden met het team van vorig jaar kwamen er echt hele absurde ideeën uit. Ik had de kaarten “bedenk een ge-upcycled instrument, voor daklozen, in samenwerking met de VN”. We hadden bedacht dat als je de snaren van de piano eruit haalt er in de vleugel gewoond kan worden. De toetsen kunnen verkocht worden door het ivoor. De pedalen dienen als schoenlepels en met de verwijderde snaren kan je vissenhengels maken. Piano’s staan ook vaak op wielen dus je kan zelfs je huis verplaatsen, een soort tiny house. De klep van de vleugel kan natuurlijk open dus je kan zelfs je huis lekker luchten en naar de sterrenhemel kijken. Dit idee heette de “Cara-VN” (caravan maar dan in samenwerking met de VN).

Tim, wat is het gekste wat je hebt bedacht tijdens het spel Random Thinking?

Het leukste idee dat ik bedacht heb zien worden was corgi tuingereedschap, dus een corgi (die meer op een krokodil leek) als heggenschaar of een corgi in de vorm van een gieter. Niet zelf bedacht, maar wel leuk.

Fraukje, hoe komen studenten of medewerkers aan dit spel als ze dit ook willen spelen?

Mailen naar greenoffice@han.nl of aankloppen bij het kantoor op K33 ruimte B0.20! Dan kan je het op komen halen.