Klaar voor de Toekomst: Een Trainingsweek Vol Tools en Uitdagingen
Tijdens de start van een nieuwe stageperiode komt er veel op studenten af. Om hen zo goed mogelijk voor te bereiden, organiseert de HAN Green Office een intensieve trainingsweek. Deze week staat in het teken van het bieden van tools en handvatten, zodat de studenten de volgende stap in hun professionele carrière kunnen maken. Hoe gaat zo’n trainingsweek in zijn werk? En waarom is deze periode zo belangrijk voor zowel de studenten als het team? We spraken hierover met Anouk, een van de drijvende krachten achter deze kick-off.
Anouk, kan je me vertellen wat precies de trainingsweek is?
Anouk: Ja, de trainingsweek is eigenlijk de eerste anderhalve week van de stageperiode. De studenten komen bij ons stage lopen, in dit geval van september tot januari. Die trainingsweek is de kick-off, de start van die stage. Studenten kennen elkaar dan vaak nog niet, zijn nieuw in het team en hebben een sollicitatiegesprek gehad en één of twee gesprekken gehad met hun begeleider,. In die eerste anderhalve week worden ze klaargestoomd om aan de slag te gaan. Het is meteen een intensief programma, elke dag van kwart voor negen tot vijf.
Wat gebeurt er dan precies in zo’n week?
Anouk: Er zijn trainingen, workshops, maar ook teambuilding en ontspanning om het leerproces te faciliteren. Het is echt bedoeld om ze zo snel mogelijk een basis te geven. Ze hoeven niet zelf alles uit te zoeken, we geven ze de handvatten die ze nodig hebben. Dat voorkomt dat ze een half jaar aan het uitzoeken zijn hoe het moet en aan het eind denken: “Oh, nu snap ik het, maar heb ik geen tijd meer om het goed te doen.”
Ik: Waarom kiezen jullie voor zo’n intensieve start?
Anouk: Kijk, normaal gesproken, als je ergens begint als nieuwe medewerker, dan duurt het even voordat je ingewerkt bent, die tijd hebben we niet. Bovendien is het voor de studenten vaak de eerste keer dat ze echt een eigen project doen, met eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben maar vijf à zes maanden, dus we stoppen alles wat ze nodig hebben in die eerste weken, zodat ze snel kunnen starten. Het is gewoon zonde als ze pas aan het eind weten hoe ze het hadden willen doen.
Zo’n intensief programma vraagt natuurlijk ook wel wat. Zijn jullie dan ook specifiek op zoek naar bepaalde studenten?
Anouk: Ja, dat is wel een goeie. Het is inderdaad best een intensieve week, en dat merken de studenten ook. De eerste dagen zeggen ze vaak: “Pfoe, dit is wel pittig.” Je bent gewend op school om soms achterin de klas te zitten, een beetje op je laptop te tikken en maar een gedeelte van wat je in de lessen krijgt de onthouden (de rest staat vaak wel in de powerpoint online. Wij verwachten een informatieretentie van minimaal 80% aan het einde van de week, en dat is echt hoog. Dus is het echt de hele dag opletten, vragen stellen, meedoen. Laptops en telefoons weg, daar raak je alleen maar afgeleid van.
Het grappige is, dat verbaast mensen vaak, is dat we dus eigenlijk niet studenten zoeken die per se duurzaamheid al intrinsiek belangrijk vinden. We zoeken vooral studenten die zin hebben om echt iets gaafs te doen, verantwoordelijkheid willen nemen en leiderschap willen tonen. Al die dingen die ze nog moeten leren, dat komt wel. Het gaat vooral om de houding en motivatie waarmee je binnen komt.
En wat krijgen ze dan inhoudelijk allemaal mee in die week?
Anouk: Studenten doen bij ons een project, dus het gaat veel over projectmanagement en innovatie. Ze krijgen een startopdracht die een soort mini-versie is van hun stageproject, zodat ze alvast kunnen oefenen met de basis van projectmanagement (hoe formuleer je een goede vraag, wie zijn de betrokkenen, wat zijn alle facetten van het project). Daarnaast krijgen ze trainingen in leiderschap, want ze moeten zelf een groep studenten gaan begeleiden.Voor veel studenten is het voor het eerst dat ze op zo’n manier zelf leiding gaan geven. Daarom leren we ze over dingen als motivatie, verschillende typen leiderschap en een heel stuk psychologie achter menselijk handelen. . Natuurlijk leren ze ook over duurzaamheid, maar vooral op een pragmatische manier. Dus niet hoe je thuis je afval scheidt, maar hoe je binnen de economie kunt bijdragen aan het veranderen van systemen. En dan nog professioneel handelen, hoe je met elkaar omgaat en wat voor cultuur je samen wilt creëren.
Naast deze inhoudelijke trainingen zijn we ook bezig met het écht internaliseren van de onderwerpen én bouwen we aan een gezamenlijk teamgevoel. Zo werken we met een aantal battles gedurende de week om de kennis en skills van de studenten te toetsen en doen we gezellige dingen samen zoals spelletjes, sporten en een borrel om het af te sluiten.
Je noemde iets over battles, wat is dat precies?
Anouk: Ja, dat klopt, we doen twee battles. De eerste is al op de tweede dag, dat is echt een ijsbreker. Ze krijgen op dag één een training over duurzame ontwikkeling en systeemverandering waarin het vooral gaat om het verbreden van referentiekader. Vervolgens gaa ze in teams aan de slag om zich voor te bereiden op een soort debat. Ze weten niet wat voor vragen ze kunnen verwachten, dus ze moeten echt samenwerken en brainstormen om samen te bedenken in welke informatie ze zich moeten gaan verdiepen, uiteraard informatie die relevant is voor de context van het project. Vervolgengs worden ze in de battle on the spot als team bevraagd op een stelling of scenario. Bijvoorbeeld: De belangen van het onderwijs zijn voor ons groter en wegen zwaarder dan de belangen uit het werkveld. Als ze er al team niet uitkomen kan de battle master de vraag ook bij een ander team neerleggen. Om het uitdagend te maken is dat soms voor -1 of +1 punt, of wie denkt het verst te komen, die mag het proberen voor 2 punten. Dit creëert een ontzettend leuke en competitieve sfeer. De tweede battle is aan het einde van de week. Ze hebben dan van alles geleerd, en gaan het tegen elkaar opnemen. Ze bedenken zelf de stellingen en scenario’s, en bevragen elkaar kritisch. In deze tweede battle krijgen ze ook de ruimte om met allerlei gave competitie elementen te komen, en dat deden ze! Een rap gemaakt door AI die de vraag stelt, een recap houden met een stift en whiteboard, twee teams in een debat tegen elkaar zetten, om zo maar eens wat dingen te noemen. Het was bijna zover dat ze mij en Fabian tegen elkaar wilden laten battelen…. wie weet de volgende keer! Dit is denk ik mijn favoriete onderwijsvorm die ik ooit heb toegepast. En de studenten vinden dat ook. In de woorden van één van onze huidige studenten: “Dit is het meest gave en meest leerzame dat ik in 4 jaar opleiding heb gedaan.” Het is een geweldige methode om informatie te internaliseren en eigen te maken. En voor de oplettende lezer, zitten er nog veel meer skills in verborgen: presenteren, samenwerken, kritisch nadenken, zelfstandig onderzoeken, creativiteit.
Hoe kijken jullie als team terug op zo’n intensieve week?
Anouk: Ja, we zijn elke keer weer onder de indruk van hoe snel de groep zich vormt in die anderhalve week. Het teamgevoel is altijd heel sterk. Iedereen voelt dat ze het samen moeten doen: Als één project niet het verwachte resultaat bereikt hebben we daar allemaal een rol in gehad. We sluiten de week altijd af met een uitgebreide check-out, waarin we terugkijken op hoe het is gegaan. Dat is altijd een mooi moment waarop je je even écht beseft hoe trots je bent om onderdeel te zijn van zoiets bijzonders. Een mooiere start van het studiejaar kan ik niet bedenken.