In het werkveld: Roberto Alvarez

Roberto Alvarez is lerarenopleider bij de opleiding tweedegraads van economie. Hij geeft economische vakken en steeds meer (vak)didactische vakken. Binnen de economische vakken zijn het vakken die heel veel te maken hebben met wereldburgerschap. Over Europese integratie en de wereldglobalisering bijvoorbeeld. Daarnaast zit Roberto in de Raad van Advies bij de Green Office.

Roberto vertelt: ‘door het optreden van de coronacrisis zijn er dingen die we niet meer kunnen doen. Voor toetsingen bijvoorbeeld moeten we andere dingen bedenken om die online af te nemen. Alle colleges gaan wel door. Ons team is super actief geweest hierin en iedereen staat open om elkaar te helpen. We hebben besloten om elke ochtend gezamenlijk de dag te starten, voor degenen die willen. Daarvoor pakken we een halfuur waarin we elkaar informeren over allerlei thema’s. Informatie van het MT is dan een thema, vanuit ICT, studentzaken, onderwijs en toetsing. Dan praten we elkaar bij en dat helpt enorm.’

 

Duurzaamheid binnen economie

Op verschillende vlakken zie je duurzaamheid terug in de economie. Zo heeft Roberto binnen het vak globalisering de Sustainable Development Goals (SDG’s) al een plek gegeven. De studenten moeten dit ook kennen voor de tentamens. Binnen het vak Europese Integratie is duurzaamheid ook een onderdeel. Hier worden ook actuele (nieuws)verhalen getoetst. Binnen het vak Overheid is circulaire economie een onderwerp. Op deze manier zie je hoe duurzaamheid op die verschillende vlakken plaats neemt in de economie.

‘Door praktijkgerichte casussen te laten zien in lessen, wil ik aangeven wat er allemaal bij duurzaamheid hoort. Verder probeer ik door middel van foto’s een koppeling te maken met wat onder de term duurzaamheid valt. Armoede is bijvoorbeeld niet het eerste waar je aan denkt bij duurzaamheid. Met behulp van die foto’s en casussen maak ik dan een koppeling. Denk hierbij aan het gedrag dat wij hier vertonen, dat wel invloed heeft op andere delen van de wereld. Het zit misschien niet direct in jouw omgeving maar indirect speelt dat dus wel mee. En als je dan ziet dat wij hier veel plastic weggooien of batterijen onnodig gebruiken, dan zitten in een land als Bangladesh kinderen die daar juist kleine stukjes chemicaliën uithalen om door te verkopen. Of plastic dat zorgt voor een enorme plastic soup in de oceanen.’

Duurzaamheid is super breed en daarom blijft het mensen verbazen welke onderwerpen bij dit begrip horen. Het kan namelijk ook gaan over hoe je met mensen omgaat of duurzaamheid van gebouwen en grondstoffen bijvoorbeeld. ‘Wat ik herken bij de meesten is dat zij bij het woord duurzaamheid denken aan zonnepanelen en windmolenparken. Maar dat is een beeldvorming.’

Roberto ziet de definitie van duurzaamheid als volgt: het kritisch nadenken over hoe je met alle middelen die je in de wereld hebt omgaat, met het idee dat je zo min mogelijk schade toebrengt aan anderen en vanuit gelijkwaardigheid met alles en iedereen omgaat.

 

Persoonlijke interesse

‘Toen ik 18 jaar was, ben ik als vwo-student meegegaan als afgevaardigde van mijn gemeente en zijn we ontwikkelingswerk gaan doen in La Libertad (Nicaragua). Zo ben ik steeds meer in aanraking gekomen met duurzaamheid. Je zag daar dingen ten aanzien van waterbeheer, grondbeheer en armoede. Dat heeft me daarna eigenlijk nooit meer losgelaten. Ik heb hierin geen opleiding gevolgd, maar door persoonlijke interesse heb ik veel geleerd.’

‘Wat ik interessant vind is de discussie over energietransitie. Wat zijn goede of beste oplossingen? Ik vind het belangrijk om de studenten mee te geven, dat je kritisch blijft nadenken over wat bijvoorbeeld ‘groene stroom’ in de media wordt genoemd. Groene stroom is niet geheel groen. Een windmolen stoot geen CO2 meer uit als die er staat. Maar een windmolen moet gefabriceerd worden en vervolgens vervoerd worden, gerepareerd worden. zulke dingen moet je ook meenemen en daarbij vind ik het wel belangrijk om je af te vragen ‘in hoeverre is groene stroom ook daadwerkelijk groen?’. Dit zijn dingen waar ik graag met hen over in gesprek ga. Zo’n kritische bril wil ik ze wel graag meegeven.’

Niet alleen in zijn werk, maar ook in het dagelijks leven is hij bewust bezig met duurzaamheid. ‘Ik heb gekozen om vegetarisch te eten. Dat zorgt voor veel minder CO2 uitstoot en veel minder watergebruik. Palmolie probeer ik te voorkomen. Plantages gaan daar vaak ten kosten van landbouwgrond van de lokale bevolking. Palmolie zit bijvoorbeeld ook in pindakaas. Je kunt pindakaas zonder palmolie in de winkel krijgen. Daarnaast zijn er kleine dingen zoals de fiets pakken als het kan, niet onnodig de kraan aan laten staan en niet iedere maand nieuwe kleren of schoenen aanschaffen.

Ik probeer dit gedachtegoed bij anderen te stimuleren. Niet door ze te vertellen ‘hoe goed ik bezig ben’, maar als ze ernaar vragen dan vertel ik ze graag wat ik bewust wel en niet doe.