In het werkveld: René Donders
Bij het rubriek ‘In het werkveld’ wordt iemand uit het werkveld van de HAN voorgesteld die zich bezighoudt met duurzaamheid en de Sustainable Development Goals (SDG’s).
Als eerste stellen we René Donders voor. René werkt bij de afdeling Beeldende vaklokalen en geeft les in kunst zoals schilderen, tekenen en werken met diverse 3D materialen. Daarnaast is hij beheerder van de afdeling en de winkel samen met Tilman Harpe. René: ‘Mensen kunnen in de winkel creatieve materialen voor hun werkstuk kopen of lenen.’ Na zijn kunsteducatieve masterscriptie over Bildung verbindt hij zijn expertise binnen en buiten de HAN al een paar jaar ook met educatieve duurzaamheid en de SDG’s.
De echte bewustwording kwam ‘na het symposium dat georganiseerd werd door Team Imagine van de HAN. Het is duidelijk hoe belangrijk dit nu in het onderwijs is.’ Omdat hij zo geïnteresseerd is in duurzaamheid, is hij ook aangesloten bij de Raad van Advies van de Green Office. René: ‘het leuke aan duurzaamheid is het kijken naar oplossingen. We hebben op de afdeling te weinig opslag maar willen wel dingen recyclen. Het idee was om buiten op de parkeerplaats een opslagruimte te maken, maar toen kwamen conciërges die daar een houtafvalcontainer neer wilden zetten waar studenten ook weer hout kunnen uithalen voor werkstukken. Op dat moment groeide er een idee: wat als we nou gaan samenwerken? Ondertussen is deze container op de parkeerplaats er gekomen.’
Nu is René erover aan het nadenken hoe er nog meer gerecycled kan worden. Het mooiste zou zijn als je de milieustraat van de conciërges zou kunnen verbinden aan onze beeldende afdeling en daar een recyclewinkel en een swapshop onderdeel van zijn. Dat alle materialen in één van die shops terecht komt en wanneer besloten wordt dat iets écht afval is, dat het dan pas weggegooid wordt. Studenten lopen op deze manier dagelijks door dit hele recyclegebied om materiaal bij elkaar te zoeken voor hun werkstukken en dat wordt zo een way of life. In dit gebied kunnen studenten van andere opleidingen dan weer opdrachten uitvoeren, nieuwe initiatieven toevoegen en voortschrijdend inzicht maken.
Zelf maakt hij ook gebruik van duurzame alternatieven. Zo rijdt hij in een gedeelde auto. Een elektrische auto heeft zijn voorkeur, maar die kan hij nog niet betalen. Daarnaast zamelt hij materialen in die gerecycled kunnen worden en maakt hij thuis gebruikt van een zonneboiler. Een toevoeging van René: ‘wat ik aan andere mensen wil meegeven is: het is geen kwestie van ‘zullen we er binnenkort maar iets aan doen dan’, nee, voor mij is het welke actie kan ík nu nemen! Het gaat erom te doen wat we nu kunnen doen, thuis en als schoolcommunity met studenten en collega’s en geen tijd meer verspillen. Juist ook voor de nieuwe generatie.
Uitgelichte afbeelding: SAMbyHAN