31 inzichten over duurzaam zakendoen

Interessante statistieken voor 2023

We hebben een aantal inzichten op een rijtje gezet, deze geven een beter idee van het belang van duurzaamheid in het bedrijfsleven. Hiervoor is gekeken naar verschillende studies over duurzaamheid. De statistieken zijn ook relevant voor 2023!

 

Worden bedrijven duurzamer?

  • 90% van zakelijke leiders geeft aan duurzaamheid belangrijk te vinden, maar slechts 60% van de bedrijven heeft een duurzame strategie.
    -67% van bedrijven gebruiken meer duurzame materialen, zoals gerecyclede en lagere uitstoot
  • 66% van de bedrijven werkt actief aan het verbeteren van de energie efficiëntie
  • 3426 bedrijven werken wereldwijd met de Science Based Targets Initiative, tegen decarbonisatie; het verminderen van koolstofemissie in verband met klimaat wetenschap
  • 57% van bedrijven zijn begonnen met het gebruiken van energie-efficiënte of klimaat-vriendelijke machines
  • 57% geeft ook mogelijkheden voor werknemer trainingen over klimaatverandering/klimaat actie
  • Meer dan 4500 bedrijven wereldwijd zijn gecertificeerd als B Corps vanaf februari 2022. (Dit betekent dat het bedrijf de hoogste standaard van sociale en ecologische prestaties moet behalen, openbare transparantie en wettelijke verantwoording, en ambitie hebben om de markt te gebruiken voor het oplossen van sociale en ecologische problemen).
  • Bijna een derde (30%) van Europa’s grootste bedrijven hebben toegezegd op het behalen van netto-nul voor 2050
  • Echter, als deze bedrijven op hetzelfde tempo doorgaan met uitstoot reductie als in de periode 2010-2019, dan behaalt slechts 9% dit doel. Er moet dus flink verminderd worden als zij dit doel willen behalen.
  • Bedrijven met een netto-nul uitstoot doel hebben dit verminderd met ongeveer 10% afgelopen decennium
  • 55% van de bedrijven verminderen vliegreizen post-pandemie
  • 49% ontwikkeling klimaat-vriendelijke producten en services
  • 46% zijn begonnen met het verplichten van hun zakenpartners over hun bevoorradingsketen om aan bepaalde duurzame criteria te voldoen.
  • 44% updaten/verhuizen faciliteiten om ze meer resistent te maken tegen klimaat impact

 

Geven consumenten meer om duurzaamheid?

  • 88% van consumenten geeft aan loyaler te zien naar bedrijven die sociale en ecologische problemen aanpakken
  • 81% van de consumenten verwacht meer milieuvriendelijke producten te kopen in de aankomende 5 jaar
  • 83% vind het belangrijk of extreem belangrijk dat bedrijven een positieve impact maken door producten te ontwerpen die opnieuw kunnen worden gebruikt of gerecycled
  • Meer dan de helft is bereid meer te betalen voor deze producten
  • 55% van consumenten gelooft dat het belangrijk is voor een bedrijf om een mening te hebben over sociale-, milieu-, en politieke zaken
  • 34% van de consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzame producten en services
  • 30% kiezen voor voertuigen met lagere uitstoot/of openbaar vervoer, een toename van 11% vergeleken met 2020. Dit zal in de toekomst alleen maar toenemen

 

Hoe voegt duurzaamheid waarde toe voor een bedrijf?

  • Uit meer dan 200 studies blijkt dat goede ESG (Environmental, Social, Governance) standaarden de kosten van kapitaal verlagen
  • 88% van deze studies laten zien dat goede ESG standaarden implementeren leidt tot betere operationele prestaties
  • 80% laat zien dat aandeel prestaties een positieve correlatie hebben met duurzame bedrijfspraktijken
  • Bedrijven die hoge levels van innovatie combineren met duurzaamheid doen het beter dan hun branchegenoten, met 3.1% hogere winst en een groter rendement op aandeelhouders

 

Hechten werknemers waarde aan duurzaamheid?

  • 88% van bedrijfskunde studenten zien leren over sociale en ecologische problemen als een prioriteit, 67% wilt dit verwerken in hun toekomstige baan
  • Meer dan 70% van werknemers zegt dat als ze de keuze krijgen tussen een bedrijf met sterke duurzaamheidsprincipes en één zonder, ze zullen kiezen voor het duurzamere bedrijf
  • 70% zegt dat de waarde die een bedrijf hecht aan duurzaamheid ook invloed heeft op hun keuze om bij een bedrijf te blijven op de lange termijn
  • Bijna 40% zegt dat ze in het verleden een baan hebben gekozen omdat het bedrijf duurzamer was dan alternatieve opties
  • Meer dan een derde gaf aan meer tijd en moeite in een bedrijf te stoppen vanwege de duurzaamheidsdoelen van de werkgever
  • 63% wilt graag meer groene vaardigheden leren om waardevoller te worden voor de werkplaats

 

Bronnen:

Cone Communications CSR Study (link: https://conecomm.com/2017-csr-study/)

Global Sustainability study (link: https://conecomm.com/2017-csr-study/)

Global climate change – statistics & facts (link: https://www.statista.com/topics/1148/global-climate-change/#topicHeader__wrapper)
Accelerating global companies toward net zero study (link: https://www.accenture.com/us-en/insights/sustainability/reaching-net-zero-by-2050)

Deloitte 2022 CxO Sustainability Report (link: https://www.deloitte.com/content/dam/assets-shared/legacy/docs/2022-deloitte-global-cxo-sustainability-report.pdf)