Ervaringen Random Thinking

De ervaringen met het spel ‘Random Thinking’!

Ben jij ook zo benieuwd naar hét spel waarbij je creatieve oplossingen bedenkt voor maatschappelijke vraagstukken? Random Thinking is volledig bedacht én gecreëerd door niemand minder dan onze eigen HAN studenten. Je trekt drie verschillende kaarten die samen een opdracht vormen waardoor jouw creatieve brein geprikkeld wordt! Er is een interview afgenomen bij een docent van Communicatie en Multimedia Design (CMD), medewerker voor het programma Sustainable Energy & Environment (SEE) en bij twee studenten CMD. Lees hieronder hun ervaringen! Wil jij dit spel nou ook spelen? Mail naar greenoffice@han.nl of kom langs het HAN Green Office kantoor op Kapittelweg 33, ruimte B.20!

Karin, kan je iets over jezelf vertellen?

Ik ben Karin van Haren en ik werk voor het programma Sustainable Energy & Environment (SEE), waarin gewerkt wordt aan de programmering van de inhoud van het focusgebied schoon. Mijn taak is om de vertaalslag te maken van de ontwikkelingen in het duurzame onderzoek naar “schoon” onderwijs in de opleidingen. Dit doen we met een projectteam samen met collega’s van “slim” (Smart Region) en “sociaal” (Fair Health).

Willemiek, kan jij ook iets over jezelf vertellen?

Ik ben Willemiek van den Oever en ik werk als docent storytelling voor de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Ik heb onder andere de studenten Mike Oving, Mees Bakker, Kayleigh Kerkhoff, Amber van Rossum, Joes van der Burght en Max Hendriksen begeleid om het concept van Random Thinking te ontwikkelen. 

Kayleigh, kan jij iets over jezelf vertellen?

Mijn naam is Kayleigh Kerkhoff, ik ben 24 jaar en ik zit nu in het derde jaar van de studie Communicatie en Multimedia Design op de HAN. Ik specialiseer mij in het profiel Experience Design. Bij dit profiel leren wij om fijne gebruikerservaringen te creëren.

Amber, kan jij iets over jezelf vertellen?

Ik ben Amber van Rossum, 19 jaar, en ik zit in mijn derde jaar van de studie Communication & Multimedia Design. Ik heb voor experience design gekozen om uit mijn comfortzone te stappen en tijdens dat profiel heb ik meegeholpen om Random Thinking te ontwikkelen.

Kayleigh, kan je iets vertellen over de ontwikkeling van het spel?

We hebben het kaartspel gemaakt tijdens een project voor het vak Immersive Mediadesign. Onze opdracht was om HAN studenten te stimuleren om zelf kansen te herkennen in het werkveld om bij te dragen aan een duurzame wereld. Onze opdrachtgever, HAN Green Office, vond het belangrijk om de doelgroep op een positieve manier te benaderen, zodat de doelgroep geen schuldgevoel krijgt. Zelf hadden ze in het begin het idee om een video te maken, maar wij zagen meer mogelijkheden in een spel. We zijn daarom uiteindelijk op een kaartspel uitgekomen, waarmee de doelgroep geïnspireerd wordt om zelf op duurzame ideeën te komen.

Amber, kan je iets vertellen over de ontwikkeling van het spel?

Samen met mijn klasgenoten heb ik in acht weken een concept bedacht die ervoor zorgt dat studenten gaan nadenken over hoe ze in hun werkveld gaan bijdragen aan een duurzame wereld. Het kaartspel maakt duurzaamheid leuk voor studenten zonder een schuldgevoel op te leggen. Dat was een flinke uitdaging. Samen konden we elkaar bijsturen als het toch in het gebied van schuldgevoel kwam. We begonnen met een educatieve versie en hebben uiteindelijk ook een ‘party’ versie ontworpen. Ik vond het erg leuk en educatief om te doen. We hebben de kaartjes op veel verschillende manieren vormgegeven, waardoor ik weer goed heb kunnen oefenen met design. We konden elkaar goed aanvullen tijdens het project en ik ben trots op het resultaat.

Kayleigh, wat ging wel of niet goed tijdens het ontwikkelen van dit spel?

De ontwikkeling van het spel is goed verlopen. Vanwege corona hebben mijn klasgenoten en ik dagelijks gebeld om elkaar gemotiveerd te houden. Ik vond het een erg leuke opdracht en ik ben blij met het resultaat dat we hebben behaald.

Karin, wat was voor jou de reden om betrokken te zijn bij dit spel?

Het spel leek ons een mooie manier om de focusgebieden Slim, Schoon en Sociaal op een laagdrempelige manier in het onderwijs te krijgen.

 Karin, wat vind je van het spel?

Leuk; het stimuleert creatief denken en heeft een enthousiasmerende werking op een groep mensen. 

Willemiek, wat ging wel of niet goed tijdens het ontwikkelen van dit spel?

Wanneer ik met studenten aan het werk ga vinden ze in het begin erg lastig wat ik op ze afstuur. Er worden meer vragen opgeroepen dan dat er antwoorden worden gegeven. De studenten zijn dan geneigd om te blijven in wat ze al kennen terwijl ze juist moeten oversteken naar een nieuwe innovatieve manier van spelen. De grootste hobbel op de weg aan het begin was dat de studenten moesten loslaten wat ze al kende.

Willemiek, wat is volgens jou de grootste toegevoegde waarde van dit spel?

Wat ik het grappige vind dat ontstaat bij dit spel is dat je dingen die hoogstwaarschijnlijk niet met elkaar te maken hebben moet verbinden om zo optimaal je eigen oplossingsvermogen aan te zetten. Het leuke is dat dit meteen totaal anders is dan degene die naast je zit. Zonder dat het hierbij gaat of hij of zij een beter idee heeft dan ik, want je bent aan het kijken vanuit een algemeen belang. Het gaat bij dit spel niet om goed en slecht maar de student wordt uitgedaagd om een uniek verhaal te bedenken waardoor ze vrij zijn om het zo gek te maken als ze willen. Het draait bij dit spel niet om winnen, maar er wordt een ontwikkeling doorgemaakt.

Karin, waar ben jij het meeste trots op?

Dat het door en voor studenten is gemaakt én inhoudelijk aansluit bij de HAN focus. Het is een samenwerking geweest tussen alle drie de focusgebieden. Ook ben ik trots op het feit dat er nu echt iets ligt dat je kunt vastpakken en spelen.

Willemiek, hoe vond je het om dit spel te ontwikkelen samen met studenten? Hoe ging die samenwerking?

Mijn hoop en verlangen is dat ze mij uiteindelijk niet meer nodig hebben en als dat punt er aan het einde is zorgt dat voor het mooiste moment. De studenten begrepen dat ze dingen konden bereiken door geen grip op dingen te krijgen, maar echt los te laten. Dit werd beloond doordat de Green Office dit spel echt ging uitvoeren. Daar doe ik het voor als docent, dat iedereen eigenaar wordt van zo’n opdracht.