In het werkveld: Karin van Haren

Karin van Haren werkt in haar baan met duurzaamheid. Ze is programma-adviseur bij het zwaartepunt Sustainable Energy and Environment (SEE). Daarnaast maakt ze deel uit van de Raad van Advies van de Green Office.

Het evenement Future of Us is het evenement dat haar heeft geïnspireerd om zelf in haar werk iets met duurzaamheid te doen. In mei 2019 is dit event voor het eerst georganiseerd. De HAN had toen ook al een aandeel in het programma. Karin: ‘toen ik daar rondliep bedacht ik me dat ik eigenlijk nog niks met dat thema doe. Door dit evenement ben ik geïnspireerd geraakt om binnen de HAN op zoek te gaan naar hoe kan ik meer met duurzaamheid kan gaan doen. En daardoor werk ik nu bij het zwaartepunt SEE.’

Binnen SEE is Karin bezig met drie hoofdprojecten. Haar hoofdtaak binnen het kernteam van SEE is het coördineren van evenementen. Ze houdt in de gaten welke evenementen er zijn in de regio, of de HAN er aanwezig is en hoe we als onderwijsinstelling kunnen bijdragen op het gebied van duurzaamheid. De HAN heeft zelf ook evenementen.

‘Het is heel jammer dat dit gebied wegvalt in deze tijd. Eerst was het nog wel druk om iedereen te informeren over dat de evenementen niet doorgaan. Nu geeft het me wel iets meer ruimte om er te zijn voor mijn gezin dat ook thuis zit.’ Vertelt Karin.

Haar tweede taak is werken binnen het project ‘biosmassa omzetten naar grondstof en energie’ van SEE. Binnen dit project zijn ze een hybride leeromgeving aan het opzetten. Dat wil zeggen: een samenwerking tussen onderwijs (en onderzoek) en bedrijfsleven en dat dat plaatsvindt op een neutrale plek. Dus niet binnen het bedrijf, zoals een stage, maar ook niet op school, zoals het fysieke onderwijs. Op het Industrie Park Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem zijn ze bezig met het inrichten van een gemixte plek daarvan. In september 2021 willen ze open gaan. Op het IPKW zijn er al een paar bestaande gebouwen die gehuurd worden door de HAN. Je hebt bijvoorbeeld het waterstoflab daar, waar studenten werken aan oplossingen. IPKW heeft als doel om op het terrein bedrijven te vestigen die met energie bezig zijn. Daarin is Karin onder andere bezig met kijken welke opleidingen daaraan kunnen worden toegevoegd, bijvoorbeeld biologie en chemie, IPO, bouwkunde.

Als derde is Karin, samen met twee collega’s, bezig met het ontwikkelen van nieuw onderwijs. Dit project slim, schoon en sociaal en dat staat voor alle drie de zwaartepunten van de HAN: SEE, Health, en Smart Region. Met die zwaartepunten zegt de HAN eigenlijk ‘wij hebben veel kennis over deze onderwerpen en we willen bijdragen aan oplossingen voor deze problemen’.  Vanuit SEE wordt bijgedragen aan klimaatverandering (schoon), vanuit Health aan sociale ongelijkheid (sociaal) en het Smart Region gaat voer hoe nieuwe technologie kan worden ingezet in het bedrijfsleven (slim). Vandaar de naam slim, schoon en sociaal.

Karin vertelt er meer over: ‘als eerste is er een plan van aanpak geschreven hiervoor. We gaan er vanuit dat we eerst gaan kijken wat er al is binnen de opleidingen. De ene opleiding is al bezig met de onderwerpen en een andere opleiding doet er nu nog minder mee. Het is van belang dat iedereen weet dat de HAN met zwaartepunten bezig is. Het doel is om alle eerstejaars, van wanneer het project van start gaat, bewust te laten worden van de drie maatschappelijke ontwikkelingen (de drie zwaartepunten). Hoe kunnen de studenten vanuit hun eigen opleiding iets bijdragen aan deze onderwerpen? Het komende studiejaar gaan we gebruiken om dingen te verzinnen en uit te werken.’

‘We hebben al gebrainstormd en er zijn een aantal ideeën uitgekomen voor het project Slim, Schoon en Sociaal. Zo zitten we te denken aan een puntensysteem: ‘als je die module hebt gevolgd, ben je slim, schoon en sociaal bezig.’ Tijdens de introductieweek of de eerste lesweek is het ook een idee om één grote activiteit neer te zetten. Het moet studenten inspireren en iedereen moet eraan mee kunnen doen. Ook denken we eraan om een tool in te zetten waarmee we challenges uit kunnen zetten. Hier heb je in het onderwijs al de ‘SDG challenges’ van. Dat is een leuk platform om alle studenten van alle opleidingen om aan dezelfde challenges te laten werken. We gaan kijken wat haalbaar is en wat we kunnen implementeren. Nog niks is zeker nu.’

Niet alleen in haar werk is ze druk bezig met duurzaamheid. In haar privé leven probeert ze bij te dragen aan het klimaat. ‘Zelf eet ik veel minder vlees. Eerst at ik iedere dag wel vlees. Dat doe ik nu minder. Als ik dan vlees eet, eet ik biologisch vlees. Dat heeft te maken met het dierenwelzijn. Ook eieren eet ik alleen wanneer ik zeker weet dat de dieren een goed welzijn hebben gehad.’

‘We merken nu met de coronacrisis dat iedereen bijdraagt aan een groter gemeenschappelijke doel. Dat geeft mij hoop voor hoe het in de toekomst met de klimaatdoelstellingen zal gaan. Uiteindelijk gaat het er om dat we in de toekomst nog een leefbare aarde hebben met grondstoffen. Dat betekent meer circulair en energiezuiniger leven. Verder heb ik ook bijna geen nieuwe kleren gekocht dit seizoen. Ik probeer meer oog te hebben voor tweedehandskleding en me te oriënteren waar leuke tweedehandswinkeltjes zitten. Daarnaast probeer ik zoveel mogelijk alles met het OV en de fiets te doen, dat vind ik ook fijn. Op deze manieren probeer ik wat bewuster te leven.’

Zo kunnen we allemaal wat bijdragen in ons werk of privé leven.