SDG-challenges bij de HAN: spelenderwijs meedenken over een duurzame samenleving

Bron: HAN, Hans van Lissum

Vanuit een focus op Sustainable Energy & Environment (SEE) wil de HAN het belang van duurzaamheid meegeven aan haar studenten. En dat gebeurt volop: middels SDG-challenges worden honderden eerstejaars studenten van het Instituut Bedrijfskunde op een speelse manier bewust gemaakt van hun omgeving. En met succes!

Maatschappelijk bezig zijn door gamification
De SDG-challenges worden op dit moment aangeboden aan zeshonderd eerstejaars studenten Bedrijfskunde, Facility Management, Human Resources Management en Logistics Management in hun eerste semester. Stephan Plat, coördinator van de propedeuse van het Instituut Bedrijfskunde op de HAN, is één van de initiators. Plat: “Ik wilde als docent en propedeuse-coördinator meer beleving in de lessen op school. Met gamification kunnen we de SDG’s tot leven brengen in het onderwijs. Met een duidelijke link naar bedrijfskundige beslissingen. Draagt iets niet bij aan de maatschappij, dan is het geen goed bedrijfskundig besluit. Het is ontstaan in samenwerking met de HAN Green Office.”

SDG-challenges in alle soorten en maten
Er zijn inmiddels diverse challenges bedacht, uitgevoerd en afgerond. “We hebben bijvoorbeeld een challenge waar studenten bedenken hoe de introductieweek duurzamer kan worden gemaakt. Maar ook een challenge waarbij studenten meewerken aan een lopend onderzoek van de Gemeente Nijmegen i.s.m. de RU over gedragsverandering bij jongeren en studenten wat betreft het vervuilen van openbare ruimtes zoals de rivierstrandjes. Uit onderzoek blijkt namelijk dat studenten grootvervuilers van de rivierstrandjes zijn.”

Vijf voorwaarden voor een geslaagde challenge
Hoe werken die challenges in de praktijk? “Studenten krijgen de challenges op hun mobiel gepusht”, aldus Plat. “Ze kunnen in een speciale app doorklikken naar een opdrachtomschrijving en achtergrondinformatie over het probleem, ondersteund door een video van de opdrachtgever(s). De meeste uitwerkingen moeten voldoen aan vijf voorwaarden: originaliteit, creativiteit, haalbaarheid, geschiktheid en aanvaardbaarheid. Vervolgens gaan de studenten in groepjes aan de slag.”

Gezonde competitie door college coins
De challenges worden uitgevoerd binnen een onderwijsconcept dat U.R. Business heet. Plat: “We zien de student vanaf de eerste dag als startend bedrijfskundig professional. Ze zijn medewerker van het adviesbureau U.R. Business. Iedere challenge levert zogenaamde college coins op. Met deze coins dragen de studenten bij aan de groei en het succes van hun busines unit (klas en/of opleiding) binnen de organisatie. De Business Unit dat uiteindelijk de meeste coins heeft verdiend kan bijvoorbeeld een teambuildingsdag winnen.”

Wat vinden de studenten er zelf van?
De studenten van de betreffende opleidingen weten inmiddels niet beter dan dat ze mee kunnen doen aan de challenges, aldus Plat. De meesten vinden het volgens hem ook ‘gewoon leuk’. Tamar Boeding, studente Bedrijfskunde, is er in ieder geval één van. Zij bedacht met haar team vijf slimme manieren om de introductieweek ‘SDG-proof’ te maken. “We bedachten onder meer dat je bekertjes kon verzamelen en bij een meter lege glazen gratis bier kon halen. Maar ook samenwerkingen met de OV-fiets of Swapfiets, bijvoorbeeld. Die ideeën hebben we uitgewerkt en op een poster gezet. Hopelijk wordt daar vervolgens ook echt iets mee gedaan.”

Anders nadenken over de dingen
Volgens Boeding is het de deelnemende studenten echt niet alleen om de te winnen college coins te doen. “Ik vind het heel goed dat de SDG-challenges er zijn. Je gaat echt anders nadenken over dingen. De introweek bijvoorbeeld is op zichzelf al leuk, maar als je manieren kunt bedenken om dat te combineren met duurzame activiteiten is dat natuurlijk alleen maar leuker. Het voelt heel positief.”