Hoe onderwijs, onderzoek en bedrijfsvoering van de HAN samenkomen door de SDG’s
Studenten Bedrijfskunde hebben onderzoek gedaan naar hoe de HAN haar campus kan ‘vergroenen’. Zij hebben zelf de keuze gemaakt voor dit onderzoek en deze onderwijsopdracht. De onderzoeksvragen waren: Hoe kan de biodiversiteit op de HAN campus worden vergroot? En zijn watertappunten wenselijk op de HAN campus?
Let wel, dit onderzoek is gedaan voor de corona-crisis, nu zullen zaken in een ander daglicht staan. Over Zwarte Zwanen gesproken!
Toch staan de ontwikkelingen niet stil, het onderwijs krijgt stilaan volledig online vorm. Ontwikkelingen zijn dat praktijkonderwijs weer mogelijk gemaakt gaat worden. En overleggen over toekomst en toekomstverwachtingen vinden weer plaats, in de meeste gevallen online.
Toch wilde ik mijn belofte aan de studenten nakomen om een artikel te schrijven over het geweldige werk dat ze in een korte tijd hebben verricht.
Wat deze opdracht voor studenten zo interessant maakte is dat ze voor een groot ‘bedrijf’ als de HAN onderzoek konden doen, daarna een gedegen advies uit mochten brengen, waarvan mogelijk onderdelen werkelijk geïmplementeerd zouden worden in de bedrijfsvoering van diezelfde HAN. Maar niet minder interessant was het om zelf onderzoek te doen naar hoe een groot bedrijf kan bijdragen aan het behalen van de Sustainable Development Goals en wat zij daar zelf in kunnen betekenen.
Met groot enthousiasme zijn de studenten aan de slag gegaan en hebben uiteindelijk zeer goede adviezen beschreven, zo goed zelfs dat alle deelnemende studenten een 9 als resultaat ontvingen. Maar niet alleen dat, ze zijn samen met hun begeleidende docenten en externe experts door de directeur van het SB uitgenodigd om hun bevindingen van hun onderzoek te delen. Dat werd een geanimeerd gesprek, waaruit vooral naar voren kwam dat het onderzoek van de studenten een denkrichting heeft opgeleverd die zelfs de directeur van het SB verraste.
Het onderzoek naar het vergroten van de biodiversiteit heeft laten zien dat een enkele kleine en zelfs kosten uitsparende maatregel al kan leiden tot het vergroten van de biodiversiteit op de HAN campus. Het onderzoek naar de watertappunten heeft heel helder laten zien hoe je met een andere mindset met een kleine ontwikkeling grote impact kunt maken en daarmee bij kunt dragen aan het behalen van de SDG’s.
De studenten beargumenteren in de rapporten dat als de HAN de adviezen honoreert de HAN daarmee bijdraagt aan het behalen van de volgende SDG’s: 3, 4, 6, 11, 12, 13, 14 en 15.
Er is zelfs een filmpje gemaakt over het vergroten van de biodiversiteit door de studenten, dit filmpje is hier te vinden. De infographic over de watertappunten kun je hier bekijken en die van biodiversiteit tref je onderstaand aan.
De adviesrapporten zijn op te vragen, mail je verzoek dan aan cristel.busser@han.nl.
Met dank aan:
HAN Studenten Bedrijfskunde (in willekeurige volgorde): Igor Raes, Nathan Drost, Elise de Haas, Britney Stoffels, Jeroen Blom, Eline Agterberg, Martijn Groenenberg en Tomas Kok.
HAN docenten: Joyce Bruil en Yvonne Petermans
Externe experts: MariannA Bakker (TapArt) en Guido van Gemert (RU)
Directeur SB HAN Henk Stomphorst