Hoe klein ook prachtig kan zijn

De HAN heeft in haar Jaarverslag 2018 opgenomen dat professionals governance centraal staat in de manier waarop wij invulling geven aan het samenwerken in de driehoek onderwijs, onderzoek en het werkveld zodat betrokkenen zelf de verantwoordelijkheid kunnen nemen om in deze driehoek te kunnen excelleren in een sfeer van vertrouwen en inspiratie. In dit artikel wordt naar mijn bescheiden mening een klein pareltje toegelicht.

Tijdens het volgen van de minor ‘Ondernemen en Innoveren’ van het CvVO was het idee geboren om een samenwerking op te zetten tussen de HAN en een technische Universiteit in Ghana om een, in eerste instantie kleinschalig gezamenlijk duurzaam energieproject op te zetten en uit te voeren. Om daarna te bezien hoe dit soort projecten opgeschaald kunnen worden. Na een bezoek aan Ghana was er snel een eerste project gevonden. Na diverse gesprekken binnen de HAN is de opleiding Bedrijfskunde MER (Management, Economie en Recht) van de FEM (Faculteit Economie en Management) deze uitdaging aangegaan en zijn er twee groepen bedrijfskundigen studenten met het vraagstuk aan de slag gegaan.

Het internationale project rond het in co-creatie realiseren van een duurzame energie voorziening voor het Ko-Sa Beach resort in Ghana was een feit. Twee groepen studenten hebben eerst de klantvraag geanalyseerd om daarna door het toepassen en samenbrengen van kennis, inzichten en vaardigheden uit het bedrijfskundig- en technisch vakgebied te komen tot een advies voor dit transitieproces: Van het gebruik van niet duurzame- en kostbare fossiele energie naar het gebruik van duurzame hernieuwbare energie, natuurlijk passend bij de omvang van het verbruik van het resort. Een doelstelling die helemaal past bij goal nr.7 ‘Affordable and clean energy’ van de Sustainable Development Goals.

Global Goal 7

Het bleek ook voor de studenten Bedrijfskunde een uitdagende opdracht, zo moesten ze via skype contact onderhouden met de beperkt beschikbare opdrachtgever in Ghana, als bedrijfskundigen een vraagstuk adresseren met technische componenten en een goed advies realiseren voor de opdrachtgever. Dit alles in een strak tijdpad waarin ook voldaan moest worden aan de onderwijskundige eisen van dit onderdeel van de opleiding.

Na een intensieve periode waarbij de groepen besloten hebben elk een deel van het vraagstuk te adresseren, namelijk de benodigde batterijtechnologie en de benodigde kennis van- en over zonnepanelen, zijn ze tot een geweldig resultaat en advies gekomen. Hiervoor hebben ze niet alleen intern met specialisten gesproken maar zijn ze ook met diverse werkveldpartners in gesprek gegaan.

Quote van één van de studenten:

‘Ik vond een goed advies belangrijker dan mijn studiepunten’

Dit is naar mijn idee een voorbeeld (mogelijk een pareltje) van excelleren in de driehoek door in een sfeer van vertrouwen en inspiratie samen te werken aan het oplossen van actuele maatschappelijke vraagstukken.

Met dank aan de volgende BKMER studenten (in willekeurige volgorde):

  • Freek van Dreumel
  • Wilco Geurts
  • Paul van de Munckhof
  • Cyndia Wong
  • Nele Aalders
  • Sander Nieuwelink
  • Fleur Treep