DOE MEE!
Het is mogelijk om (onderwijs)projecten te doen gerelateerd aan de Global Goals. Je kunt dus EN zinvolle opdrachten uitvoeren EN studiepunten hiervoor ontvangen.
Op deze pagina zullen we je op de hoogte houden van de mogelijkheden hiertoe. De projecten waaraan je nu een bijdrage kunt leveren zijn:
- Denk bijv. aan opdrachten als het maken van marketing campagnes (met gebruik van bijv. blogs en vlogs op Social Media), het (mede) organiseren van events, workshops en debatavonden, bijdragen aan oplossingen voor economische-, ecologische- en sociale vraagstukken etc.
- Duurzame energieprojecten opzetten en uitvoeren in kansgebieden. Er is bijv. een resort aan de Ghanese kust dat voorzien wil worden van duurzame energie. Een groepje 2e jaar Bedrijfskunde studenten zijn nu met dit vraagstuk aan de slag!
- Project rond verspilling in de zorg, binnenkort start een groep studenten met dit project.
Ook komen er verzoeken binnen tot samenwerking waarvan onderstaand enkele voorbeelden:
Een databedrijf wil verduurzamen door de restwarmte en CO2 uitstoot elders in te zetten. Dit vraagstuk wordt op dit moment intern verkend.
Een burger vraagt of we de vierdaagse feesten in Nijmegen niet kunnen verduurzamen;
‘Verbeterpunten energieverbruik : Geen gebruik van fossiele brandstoffen. Geen dieselaggregaten voor de kermis/ festivals/ koeling van drank en etenswaren! We hebben een windmolenpark in de omgeving: Windpark de Betuwe. Gebruik van elektrische bussen in het centrum’.
Een HAN expert reageert:
‘Waarschijnlijk is er lokaal behoefte aan veel elektriciteit, waardoor de organisatie gekozen heeft voor dieselgeneratorsets.
Tegenwoordig laten meerdere motorfabrikanten het gebruik van HVO toe, dat is Hydrotreated Vegetable Oil. Vroeger werd dit gemaakt uit palmolie, maar tegenwoordig uit afvalvetten ed. Dit betekent dat in ieder geval het WTW CO2 beeld sterk verbeterd wordt. De lokale schadelijke emissies kunnen sterk verminderd worden door gebruik te maken van generatorsets die voldoen aan strenge uitlaatgasemissie-eisen voor vooral NOx- en deeltjesuitstoot. Dit zal waarschijnlijk eenvoudiger/goedkoper/veiliger zijn dan het aanleggen van extra elektrische leidingen ed.
Ook bij het gebruik van elektrische bussen geldt natuurlijk dat deze wel ergens opgeladen moeten kunnen worden. Tijdelijke elektrische infrastructuur zal veel geld kosten.’
Een HAN medewerker contacteert de organisatie van de vierdaagse;
Ik ontving een bericht van een burger uit Nijmegen, hij is van mening dat de vierdaagse feesten duurzamer georganiseerd zouden kunnen worden. De reden waarom deze burger mij heeft benaderd is omdat ik voor de HAN de rol van ‘verbindingsofficier’ heb i.r.t. Nijmegen GreenCapital 2018.
Is het niet mogelijk om samen na te denken over deze uitdaging en gehoor te geven aan de oproep van deze burger?
Hoe pakken we dit soort praktijk vraagstukken adaptief aan, zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau?
Wil je meedenken, meedoen, heb je zelf een leuk idee, een project, een stage of AOD waarmee je wilt bijdragen aan onze doelen?
Neem dan contact op via cristel.busser@han.nl en/of greenoffice@han.nl
Higher Education with a sense of universal responsibility
The work we’re doing with and through young people is hugely important.
We believe when young people have opportunity and
are given a real voice they can be both agents of change,
making it happen on the ground, and be advocates for change for their own futures and the future of our planet…