Nut en noodzaak van Global Goals in het onderwijs

Op dinsdag 10 oktober 2017, is er tijdens het HAN wereldburger event gesproken over de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen (Sustainable Development Goals, SDG’s) van de Verenigde Naties (VN). Tijdens dit event werd door voorname sprekers aangegeven dat het onderwijs een sleutelrol heeft in het behalen van deze ontwikkelingsdoelen.

Bovenstaand beeldmateriaal  bevat een compilatie van het wereldburgerevent, een korte impressie van de sprekers en de prijsuitreiking van de vlogwedstrijd.

De drie P’s, People, Planet en Profit, zijn uitgebreid naar vijf P’s, en zijn aangevuld met Peace en Partnerships. Wil je (internationaal) zaken doen, een bedrijf starten of bij een bedrijf gaan werken, moet je tegenwoordig je P’s kennen en op de hoogte zijn van de 17 SDG’s, waar ze voor staan en hoe ook jij kunt bijdragen aan het bereiken van deze doelen.

Sprekers als Hugo van Meijenfeldt, Herman Mulder en Wiebe Draijer gaven aan dat de overheid deze SDG’s niet kan behalen zonder hulp van het bedrijfsleven en het onderwijs. De SDG’s zouden door heel het onderwijs heen verweven moeten zijn, het moet zeker geen apart keuzevak worden zeggen zij. Het is van belang samen op te trekken in het behalen van de duurzame doelstellingen die door de VN zijn opgesteld. Samenwerken is een exportproduct stellen zij zelfs! De SDG’s zijn een prachtige kapstok voor het ontwikkelen een gemeenschappelijke taal. Het blijkt dat door het hebben of ontwikkelen van een gemeenschappelijke taal dit de samenwerking ten goede komt. Men begrijpt elkaar beter; perceptie is iets anders dan de werkelijkheid.

Ook werd gesproken over de rol van het bancaire systeem in relatie tot de SDG’s. Wiebe Draaier gaf aan dat hij van mening is dat de natuur eigenlijk recht heeft op een eigen bankrekening. Banken hebben tegenwoordig een ‘stewardshipsrol’, dit houdt in dat men van mening is dat banken ethisch verantwoordt moeten handelen. Banken zijn verantwoordelijk voor optimale planning en beheer van middelen, de lessen van het verleden moeten voor de toekomst worden gebruikt.

Voor de bijdragen van de studenten en hun vlogs:

De vlogwedstrijd die gekoppeld is aan dit event en de ontwikkeling van het HAN Global Goals platform heeft een aantal voorbeelden opgeleverd van zaken die je zelf kunt ondernemen in het behalen van de SDG’s. Onderstaand de deelnemers met hun bijdrage:

Deepika wil vrouwen in India helpen over hun schaamte van zelfonderzoek heen te komen door het promoten hiervan zodat borstkanker in een vroeg stadium wordt opgespoord.

Shraddha wil handarbeiders in India trainen zodat hun kunstwerken toegespitst worden op de globale markt en zij zelfredzaam worden en de opgedane kennis weer kunnen delen in hun dorp’

Efrim is van mening dat er bij de FEM veel te veel toiletten aanwezig zijn. Minder toiletten = minder watergebruik! En laten we het fosfaat uit de urine hergebruiken!

Samen met en van elkaar leren, ‘skills sharing’ maakt dat je deze bewuster kunt inzetten en zo kun je samen tot nieuwe dingen komen en vandaaruit kunt werken aan een betere wereld.

De winnaar van de vlogwedstrijd, Alisa Mein, is bekend gemaakt door de jury: Frank Croes, docent HAN minor Circulaire Economie en Dick Bos van StartupNijmegen. De jury was van mening dat het idee van Skills Sharing de toekomst heeft, het delen van kennis en kunde kan alle SDG’s van de VN in een versnelling brengen. Dit is de reden dat Alisa Mein als winnaar gekozen is en de prijs van € 500 wint! Van harte gefeliciteerd Alisa!

Wil je op de hoogte blijven van de ontwikkeling van het HAN Global Goals platform, of wil je bijdragen aan de ontwikkeling hiervan, stuur dan een mail naar IMAGINE@han.nl, we stellen alle hulp, zeker die van studenten, op prijs!