Onderzoek naar onderwijsvormen bij opleiding Fysiotherapie
Wat zijn effectieve didactische methoden voor bachelorstudenten Fysiotherapie? De HAN heeft deze kwestie tijdens een studiejaar van 2e-jaars studenten getoetst. Via een experimenteel onderzoek zijn 2 vormen van leren vergeleken: het zelfsturend leren (self-directed learning, SDL) en het traditionele klassikaal leren (instruction based learning, IBL). Welke onderwijsvormen leiden tot welke resultaten in studie-uitkomst en zelf-effectiviteit?
Op de website van HAN/Onderzoek staat een interessant nieuwsbericht over onderzoek dat vanuit het Lectoraat Werkzame Factoren in Fysiotherapie en Paramedisch Handelen is gedaan naar onderwijsvormen bij de opleiding Fysiotherapie: https://www.han.nl/onderzoek/nieuws/fysiotherapie-onderwijsvo/
Dr. Wim van Lankveld licht het onderzoek toe. Hij is psycholoog onderzoeker op het gebied van pijn, pijnbeleving, chronische somatische ziekten, zelfmanagement, therapietrouw en communicatie.