Ervaringen meeloopstage 1e jaars met BVP-studenten

In het afgelopen studiejaar hebben we samen met het werkveld en studenten onderzocht hoe 1e-jaars studenten al eerder in de opleiding op meer momenten kunnen kennismaken met hun toekomstige werkveld. Dit om zich zo snel mogelijk goed te kunnen oriënteren op het beroep fysiotherapeut. Na een succesvolle pilot bij 12 stageadressen zijn we dit  studiejaar gestart met een meeloopstage voor alle 1e-jaars studenten. Het is daarbij de bedoeling dat de BVP-stagiair  een aantal dagdelen een 1e-jaars student onder de hoede neemt. De 1e-jaars studenten krijgen opdrachten mee vanuit de opleiding en uw stagiair begeleidt hen. Wij verwachten dat dit ook voor de BVP-studenten veel meerwaarde heeft en goed is voor het zelfvertrouwen van uw stagiair.

Op 16 oktober hebben de BVP-studenten zich tijdens een stagemarkt gepresenteerd aan de 1e-jaars studenten en afspraken gemaakt voor de meeloopstage. Helaas zijn er om uiteenlopende redenen minder plekken aangeboden dan wij hadden gehoopt. De BVP-studenten die plekken hebben aangeboden en de 1e-jaars zijn echter wel positief over de opgedane ervaringen.

Graag delen we de komende tijd dan ook via de blog wat ervaringen van studenten met de meeloopstage. Mogelijk helpt dit bij de beeldvorming over deze stage. In semester 2 zult u opnieuw benaderd worden over de meeloopstage.

Ervaringen van twee BVP-studenten.

BVP-2 student, ZZG Herstelhotel Dekkerswald:

+ punten:

+ Je staat weer even stil bij waarom je een bepaalde interventie uitvoert. Doordat de student vragen stelt. Maar ook omdat je graag dingen wilt uitleggen aan degene.

+ Ik heb een goede indruk kunnen geven over de stage setting. Beide studenten wisten vooraf niet echt wat voor setting het precies was, en dit bleek achteraf iets anders te zijn dan wat zij dachten. Ze hebben er een ander beeld over gekregen, in positieve zin. Dit is ook goed voor de stages in klinische settingen, omdat deze vaak toch wat minder populair zijn onder de studenten.

+ Je komt erachter hoeveel je eigenlijk al weet als BVP-student. De 1e jaarsstudenten hadden een beperkte basisvaardigheid, en wisten nog niet veel (zeker niet binnen deze setting en doelgroep) over verschillende aandoeningen en onderzoeks- en behandelmethoden hierbij.

– punten:

– Ik had tijdens de meeloopdagen minder tijd voor rapportages omdat er een student meeliep en ik deze toch dingen uit wilde leggen. Wat vaak aan het einde of tussen behandelingen in gebeurde.

– Stagemarkt moet beter geregeld worden. Nu waren veel plaatsen al voor het beginsignaal ingedeeld. En bij het eindsignaal van de eerste ronde had bijna iedere student al bijna een plek.

Ook het invullen van het aanwezigheidsformulier is niet duidelijk. Het is dat ik het toevallig op de site van het praktijkbureau heb zien staan, beide van mijn studenten wisten hier niets vanaf.

BVP1-student in het ziekenhuis:

Ik ben BVP-1 stagiaire en ik heb drie meeloopstagiaires een ochtend begeleid in het ziekenhuis. Mij werd gevraagd of ik hier een evaluatie over kon schrijven, dus bij deze:

Ik heb in totaal drie snuffelstagiaires een ochtend begeleid. Hierbij heb ik vooraf met mijn stagebegeleider gekeken wat de beste data was om deze stagiaires te begeleiden, we kozen daarop de momenten waarop het minder druk was, zodat er ook voldoende tijd is voor een goede begeleiding. Tijdens de stagemarkt, georganiseerd vanuit de HAN, was er de mogelijkheid om te ‘speeddaten’ met de studenten. Op deze manier kon ik snuffelstagiaires kiezen die gemotiveerd waren om in het ziekenhuis mee te lopen. Voordat de studenten op de afdeling kwamen sprak ik samen met mijn begeleider door welke patiënten het fijnste waren om te behandelen. Hierbij kreeg ik ruim de tijd om deze patiënten te behandelen en uitleg te geven aan de student. Ik wilde de studenten wat uitleg te geven over fysiotherapie in het ziekenhuis, de afdeling en de verschillende aandoeningen die ik hier tegenkom. Om deze kleine presentatie voor te bereiden, werd ik uitgedaagd om de zaken die ik hier uitvoer nog eens goed op een rijtje te zetten. Hierdoor kreeg ik voor mijzelf weer meer duidelijkheid en structuur. Omdat ik als stagiaire vaak meeloop bij een ander, voelde het nu ook wel eens fijn om iemand met mij mee te hebben lopen. Het geeft meer vertrouwen in je eigen kunnen. Door de student uit te leggen waar ik allemaal mee bezig ben, merk ik dat ik toch best veel dingen weet. Dit besef ik soms niet als ik met stagebegeleiders meeloop. Mijn zelfvertrouwen was een punt waar ik soms nog wat moeite mee had, op het moment dat er iemand met mij meeliep (en ik dus de ‘baas’ was), verdween dit direct. Daarnaast stelden de studenten vaak ook goede vragen, zodat ik ook steeds uit kon leggen waarom ik een bepaalde handeling deed. Al met al vind ik dit een heel goed concept. Ik was er vooraf ook een beetje sceptisch over, maar ik ben blij dat ik deze studenten heb kunnen begeleiden. Ik heb hier namelijk zelf heel erg veel van geleerd. Ik kreeg ook te horen van de studenten dat ze het heel erg interessant vonden, en er ook veel van geleerd hebben. Naast het feit dat ze een goed beeld krijgen van het ziekenhuis, krijgen de studenten ook een beeld van de BVP stage die ze in het vervolg van hun opleiding moeten gaan volgen. Toen ik aan mijn BVP stage moest beginnen, had ik geen idee wat er van mij verwacht werd. Deze stagiaires hebben nu wel de kans gekregen om alvast te zien wat ze te wachten staat.