Tweedejaars studenten in gesprek met academiemanager Joost Seijsener over ervaringsdeskundigheid

Interview door de 2e jaars studenten Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn met Joost Seijsener op 14-12-2022
Verslag door Jessica van Hinthem

Joost Seijsener is academiemanager  binnen de Academie Mens en Maatschappij en sloot in die hoedanigheid aan bij de lesdag van studenten van de opleiding Ervaringsdeskundigheid in Zorg en Welzijn. Met zijn jarenlange ervaring in Personeelsmanagement, hij schreef er zelfs een boek over, en werken met ervaringsdeskundigen, was hij de ideale persoon om tijdens de les ons meer daar over te vertellen. We vroegen hem de hemd van het lijf over hoe hij de inzet van ervaringsdeskundigen ziet binnen organisaties en hoe er binnen het personeel en management draagvlak moet worden gecreëerd om ervaringsdeskundigen volwaardig in te zetten op hun kennis.

Joost is er stellig over; ervaringsdeskundigheid behoort -vooral in de sociale opleidingen- in het curriculum. Joost: ”Ik ben verbaasd over het feit dat ervaringsdeskundigheid binnen reguliere hulpverlening zo onderontwikkeld is. Binnen mijn vorige baan als directeur van een organisatie die drijft op ervaringskennis, zie je dat amper terug in hoe de hulpverlening nu is ingericht. Door in te spelen op de vraag naar ervaringsdeskundigheid en dit te implementeren in het onderwijs, leren studenten en docenten direct werken met ervaringsdeskundigen. Zo maken we direct gebruik van alle kennis die zij bezitten.”

De studenten in de klas zijn het uiteraard eens, want ook het beroep ‘ervaringsdeskundige’ zal in de toekomst een vaste plek moeten krijgen binnen hulpverlening en organisaties. Doordat Joost in zijn vorige baan zo enthousiast raakte van werken met ervaringskennis voelt hij de urgentie om dit ook binnen de HAN op te pakken. Joost: “Maar, we moeten ook verder nadenken over de toekomst. Want wat zijn nu goede banen en vervolg opleidingen van afgestudeerde studenten van de Ad? Opvallend vind ik dat veel hulpverleners boven modaal worden betaald, het beroep ervaringsdeskundige blijft met enige regelmaat achter. Hoe zorgen we dat er vanuit uitstroom van de Ad een beter inkomen wordt geregeld? Ik zie daar nog wel wat bergen te versjouwen, al twijfel ik er niet aan dat het goed komt.”

Die beren op de weg zien wij allemaal wel, maar met het enthousiasme onder de docenten en studenten én de meerwaarde van de inzet van ervaringskennis binnen organisaties zien steeds meer zorgverleners dat een ervaringsdeskundige bijdraagt aan het verbeteren van het cliëntenperspectief. De inzet van ervaringsdeskundigen begint bij het draagval binnen het management. Binnen de academie Mens en Maatschappij begint het gestaag te groeien. Het visiedocument dat is opgesteld in samenwerking met ervaringsdeskundigen binnen Mens en Maatschappij draagt bij aan de missie en visie die de HAN heeft om meer gebruik te maken van ervaringskennis en om kansen te creëren voor ervaringsdeskundigen binnen het werkveld. Joost: “Er valt nog een slag te slaan, maar binnen Mens en Maatschappij zijn we al hard op weg. De opleiding voor ervaringsdeskundigheid draagt enorm bij aan het draagvlak en de gedeelde kennis. Dat helpt het borgingsproces enorm, daar willen we toch naartoe?”

Meer weten over onze opleiding? Neem een kijkje op de website Ervaringsdeskundigheid in zorg en welzijn (han.nl) Wil je meer weten over Joost en zijn boek? Kijk op Studystore | Personeelsmanagement met MyLab NL: Basisboek voor de (toekomstig) leidinggevende, Brouwer, Danny Seijsener, Joost Heuvel, Sjoerd van den Driel, Ilja van | 9789043039000 voor meer informatie.