Veilige patiëntsimulator als embedded systeem: Gert studeert er op af!
Gert van Lagen (22) studeert momenteel af bij de bachelor Embedded Systems Engineering (ESE). Voor zijn afstudeeropdracht werkt hij aan een patiëntsimulator. Dat is in zijn geval een babypop met allerlei sensoren wat medische handelingen meet.
In juni 2022 is Gert afgestudeerd en kreeg een 9 voor deze afstudeeropdracht. Verdiende hoge waardering!
“Je kunt daarbij denken aan reanimatiehandelingen als borstcompressies en ventilaties. Op basis van deze handelingen wordt geautomatiseerd auditief feedback gegeven”, legt Gert uit. “Bij de feedback is real-time beleving van belang. De simulator is ontwikkeld door Johan Korten, docent en onderzoeker bij de HAN.”
Wat is precies je afstudeeropdracht?
“Mijn opdracht draagt bij aan het vergroten van de betrouwbaarheid. Daarbij focus ik op real-time systeemgedrag en het voorkomen of ondervangen van ongewenst systeemgedrag. Hier heb ik een real-time operating system (RTOS) voor ontwikkeld met FreeRTOS. De software is opgedeeld in taken, die vervolgens ingepland wordt op basis van prioriteit en deadline.”
Hoe gaat dit in z’n werk?
“Het systeem is gedistribueerd: verschillende functionaliteiten zijn op aparte hardware modules gebouwd en hebben een eigen chip. Op elke chip draait dus een RTOS. Dit maakt dat het ontwikkelde systeem lijkt op een team van mensen. Elke module stelt een persoon voor, wat real-time zijn taken uitvoert. Op specifieke momenten moeten de ‘personen’ hun resultaten met elkaar communiceren of er vervolg aan geven.”
Gert vertelt dat deze taakplanning wel eens misgaat of dat er iets anders fout kan gaan, net als bij mensen. “Daarom is het belangrijk dat systeemfouten gemonitord worden. In het operating systeem controleer ik of de timing juist is en zo niet, dan kan daar wat aan gedaan worden door het systeem zelf! Dit heet functional safety.”
Krijgt het ook een vervolg?
“Ja, want een projectgroep van ESE geeft inmiddels vervolg aan het systeem. Door het programmeren van de dataverwerking en overige functionaliteiten in de taken. Dit levert interessante resultaten op, waarmee fouten in het systeem ontdekt en opgelost kunnen worden en ideeën voor verbetering en vervolgontwikkeling op tafel komen!”
Kun je een paar leerzame momenten noemen die je hebben geholpen in de aanloop naar je afstuderen toe?
“Multidisciplinaire projecten hebben me inzicht gegeven in samenwerken. Terwijl je met verschillende methoden en routes door een project gaat. Daarbij was goed communiceren wel eens nodig om niet langs elkaar op te gaan werken of lang op elkaar te moeten wachten.”
Verder heeft Gert een stage en een project bij bedrijven gedaan. ‘Het mooie hiervan vond ik dat hierdoor het bedrijfsleven al vertrouwder wordt. Een fijne manier om alvast te kunnen onderzoeken welk type bedrijf me wel of niet past.”
Je hebt een minor in de Toegepaste Psychologie gedaan. Dat is een ongebruikelijke stap voor een ingenieur in wording. Waarom heb je toch voor die minor gekozen?
Hij schiet in de lach. “Die vraag heb ik vaker gehad. Het kunnen begrijpen en omgaan met gedrag van mijzelf en anderen is een belangrijke vaardigheid voor samenwerking. Dat is niet alleen nodig als je in een sociale sector werkt, maar ook als engineer.”
“Daarnaast is psychologie niet ver weg van productontwikkeling. Het zijn immers mensen die producten gebruiken. Dus hoe kun je ervoor zorgen dat producten prettig en toegankelijk zijn in gebruik? Daarvoor is een psychologische bril een mooie aanvulling. Ook bij de patiëntsimulator ben ik dit tegengekomen: wanneer ervaren mensen de feedback als constructief, wanneer als real-time, wanneer heeft het de meeste impact, en dergelijke.”
Tot slot merkte Gert dat hij meer sociale interactie wilde binnen zijn werk. “Deze minor was een mooie manier om eens buiten mijn studieveld te kijken.”
Wat ga je doen na je afstuderen?
“Ik ben toegelaten tot de master Science Education and Communication op de Universiteit in Utrecht. Hiervoor ga ik eerst nog een vakinhoudelijke natuurkunde premaster doen. Met de master wil ik mijn eerstegraads bevoegdheid halen als docent Natuurkunde.”
De master vindt Gert een mooie manier meer directe sociale interactie in zijn toekomst te krijgen, zonder de techniek te hoeven verlaten. “Ik ben toch wel een Bèta-persoon. Natuurkunde ligt samen met wiskunde het dichtst bij de ESE-bachelor. Natuurkunde vind ik een prachtig vak, omdat je natuurkundige verschijningen elke dag om je heen tegenkomt. Denk aan het dopplereffect of een regenboog. Of meer de toepassingen, als domotica. Het lijkt me mooi kennis en vaardigheden aan anderen over te kunnen dragen. Ook vanuit mijn omgeving hoorde ik al vaker dat onderwijs me wel eens zou kunnen passen.”
Waarom heb je voor Embedded Systems Engineering gekozen?
“Toen ik een jaar of 12 was, ging het lampje branden, letterlijk. Ik had een batterij en een led te pakken en bedacht me dat dit wel eens zou kunnen samenwerken. Sinds die tijd volgden al snel een soldeerbout, voeding, Arduino’s en de nodige dozen met draadjes en componenten. Een stap naar Embedded Systems Engineering was dus een logisch vervolg”, glimlacht Gert.
Heb je naast je studie ook nog hobby’s?
“Ja, waar ik woon, in De Klomp – een klein dorpje tegen Veenendaal aan – ben veel in de natuur te vinden. Gewoon om te bewegen en te genieten van het leven om me heen. Bijvoorbeeld op de mountainbike of rennen op hardloopschoenen. Soms juist met de camera. Dan kan ik mensen laten zien en vertellen wat er nog te ontdekken is! En omdat ik piano speel ben ik straks ook nog eens een muzikale ingenieur pur sang!”
Bron: HAN
Fotografie: Erik Rijpstra, Gert van Lagen