Schaalmodel fuel cell aandrijflijn in de maak
Ruben Bruins, Aishwarya Aswal en Ad Oomen, onderzoekdocenten bij de HAN, zijn aan het nadenken om een tafelmodel voor een hybride fuel cell aandrijving van een voertuig te bouwen. De proefopstelling moet een schaalmodel zijn van een echte fuel cell aandrijflijn.
Drie groepen masterstudenten zijn al aan de slag gegaan met het plan. Deze eerste onderdelen van de opstelling zijn al opgeleverd.
De wens is om er ook bewegende delen op dit tafelmodel te laten zien, naast regeneratief remmen. Er is een sterke relatie met het project MORE (Modular Research Vehicle).
Het plan is om deze proefopstelling op tafelformaat te gebruiken in zowel het mbo, hbo en in masteropleidingen. Voor middelbare scholen kan deze veilige opstelling ook bruikbaar zijn maar mogelijk moeten we dan deze proefopstelling nog aanschouwelijker maken.
Voor het bedrijfsleven kan deze opstelling erg interessant zijn. Veel MKB-bedrijven zijn op dit moment bezig met de transitie naar elektrisch aangedreven voertuigen en daarom is meer inzicht in dit type aandrijving heel welkom.
Wat is de functionaliteit van deze opstelling?
- Veilig door kleine vermogens en veilig opgeslagen waterstof
- Schaalbaar met werkelijke voertuigen
- Inzichtelijk voor mbo en middelbare scholen (bijvoorbeeld eenvoudige proeven op basis van een bijgeleverde handleiding)
- Inzichtelijk voor hbo-opleidingen en bedrijfsleven (meer gecompliceerde proeven en -modulaire- ombouw naar andere, meer complexe aandrijvingen)
- Inzichtelijk voor masteropleidingen (zoals het optimaliseren van het energie management systeem)
Naast het fysieke model wordt ook een softwarematig model in Matlab Simulink gemaakt.
Inmiddels gaan ontwikkelingen zo snel, dat al 3 groepen masterstudenten hiermee aan de slag zijn gegaan. Er zijn nu al onderdelen van de opstelling opgeleverd!
Bron en fotografie: HAN