Project MORE verbindt Engineering en Automotive
Het grote project MORE (Modular Research) Vehicle is een verbindende factor binnen de Academie Engineering en Automotive op waarin onderwijs, onderzoek en het bedrijfsleven met elkaar samenwerken.
In het MORE project werken in principe alle bachelor- en masteropleidingen samen. Daardoor zijn de studenten binnen dit project behoorlijk afhankelijk van elkaar. Zonder voorwielophanging geen vierwiel bestuurbaar voertuig. Zonder een vierwiel bestuurbaar voertuig en een regeling op de stuurkolom geen zelfrijdend voertuig op basis van camera beelden.
Maandag 17 januari kwam Rob Verhofstad, voorzitter van het College van Bestuur bij de HAN, een kijkje nemen. Hij bleek vooral onder de indruk te zijn van de opzet van het project en de resultaten tot nu toe. Want MORE raakt alle hoofddoelen waar HAN voor staat (slim, schoon en sociaal):
- Het frame en wielophanging dat door een groep van 12 studenten Werktuigbouwkunde uit het 2e jaar is ontwikkeld, wordt in elkaar gelast door studenten van het REA College. Zo werken onze hbo-studenten samen met mbo’ers;
- Stagiairs Automotive hebben ondersteuning gegeven op het organisatorische vlak, met name op het gebied van social media, engineering management en lange termijn planning;
- Ongeveer 30 studenten die de masteropleiding Engineering Systems volgen, werken aan modeling en control van het stuursysteem, regeneratief remmen, driveline modeling en vehicle dynamics;
- Een masterstudent doet zijn afstudeeronderzoek en heeft via MORE een betaalde opdracht waarbij een voertuig wordt gestuurd via Vision (op basis van camerabeelden is een voertuig in staat om zelfstandig een traject te rijden).
- Het bedrijfsleven helpt mee via een betaalde opdracht en mogelijk mondt dit uit tot een structurele samenwerking met ThyssenKrupp.
Validerende meting
In onderstaand filmpje zie je een validerende meting voor de minor projecten van mastermodule Systems Modeling. Hier wordt de elektrische ondersteuning van de stuurkolom gemeten, die afhankelijk is van de gesimuleerde snelheid van het voertuig. Je ziet een simpele meetopstelling met fietswielen, een unster, een contragewicht, een stroomtang en vooral ook de software en hardware die door een minor project groep Applied Control is ontwikkeld.
Bron en fotografie: HAN MORE