Leuk industrieel managementspel helpt bij beroepsoriëntatie

Om mbo’ers en havisten een handje te helpen bij hun beroepsoriëntatie is bij de HAN-opleiding Technische Bedrijfskunde een industrieel managementspel bedacht en ontwikkeld. Het spel heet De Fietsenfabriek.

Nieuwe 1e-jaars Technische Bedrijfskunde mochten tijdens de HAN intro 2021 al even proeven aan het spel (zie foto). Ze waren super enthousiast en wisten hoge scores te behalen. Maar het spel is eigenlijk bedoeld voor een andere doelgroep.

Havo-4 en mbo-3

Docent Pieter Ravensbergen is heel trots dat het spel nu fysiek gespeeld kan worden. “We mikken met het spel op havo-4-leerlingen en op mbo-3-leerlingen (niveau 4). Niet alleen havisten met een N&T of N&G profiel zijn toelaatbaar tot de opleiding Technische Bedrijfskunde, maar ook havisten met een E&M profiel. je kunt zowel een voltijdse als deeltijdopleiding kiezen. Door het spel te spelen krijgen scholieren een beter beeld van de diverse functies in de industrie en van wat Technische Bedrijfskunde inhoudt en welke mogelijkheden het biedt.”

Hoe kunnen scholieren het spel spelen op middelbare scholen?

Het spel kan met een klas in een lokaal in anderhalf uur gespeeld worden. De docenten van Technische Bedrijfskunde kunnen op middelbare scholen in de regio langskomen om het spelen van dit spel te faciliteren. Ook kan in bijvoorbeeld een projectweek een ‘extended version’ van het spel gespeeld worden dat 1 of 2 dagdelen duurt.

Korte uitleg over het Fietsspel

Het spel wordt gespeeld in groepjes van 5 tot 10 scholieren per fabriek. Er spelen 2 of 3 fietsfabrieken tegen elkaar. In totaal gaat het dan om een groep van 25 tot 30 scholieren.

Het speelt zich af in een fietsfabriek en richt zich onder andere op de groepsdynamiek. De spelers krijgen verschillende rollen in het productieproces.

Per ronde een andere dynamiek

In de 1e ronde leren de spelers hoeveel fietsen de fabriek produceert. In de 2e ronde krijgen ze met onverwachte omstandigheden te maken, die invloed hebben op het productieproces. Hierbij kun je denken aan een onverwachte spoedorder of extra tijd voor het ombouwen van montageplekken. Ook kunnen ze in die ronde geld verdienen voor het doen van investeringen, zoals apparaten waarmee de productie efficiënter verloopt. In de 3e ronde kunnen de scholieren de investeringen inzetten. Het spel kan na 2 of 3 rondes beëindigd worden.

Wat kun je worden met Technische Bedrijfskunde?

Met jouw brede inzicht in techniek en management kom je voor heel veel banen in aanmerking. En wie weet geef jij over een paar jaar leiding aan een afdeling binnen een technisch bedrijf. Of ben je dan zelfstandig ondernemer? Jij maakt de keuze! Aan welke beroepen kun je denken?

  • Proces engineer
  • Projectmanager
  • Projectleider
  • Productiemanager
  • Product engineer
  • Technisch adviseur
  • Sales engineer
  • Quality Control Manager
  • Inkoopmanager

Meer weten?

Het is dus een leuk en educatief spel dat scholieren een scherper beeld geeft van het beroepenveld. Mocht je een middelbare school weten in de regio (rondom) Arnhem dan kun je contact opnemen met docent René Homan via rene.homan@han.nl.

Bron en fotografie: HAN Technische Bedrijfskunde