HAN Hydromotive presenteert de HM22: verbeteringen op alle fronten!

De HM22, de nieuwste superzuinige waterstofauto van studenten HAN Hydromotive, heeft mogelijk een verbruik van 1 op 1.000! Dat blijkt uit verschillende testmetingen.

Op vrijdag 29 april vond de onthulling plaats. Marousha van Egmond, student Automotive, zal de HM22 gaan besturen. “Zo zuinig mogelijk rondjes rijden, dat is onze belangrijkste doelstelling.”

Waterstof is hot!

Een belangrijke schakel in de overgang van fossiele naar schone brandstoffen in onze maatschappij. De Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is een van de koplopers op dit gebied. De auto van HAN Hydromotive sluit naadloos aan op deze duurzame trend: schoon, slim en sociaal.

HAN Hydromotive was deze trend al ver vooruit. Studenten Automotive (2e-jaars) werken al meer dan 13 jaar als HAN Hydromotive samen en in wisselende samenstellingen aan verbeteringen van de waterstofauto. Als je als student deel uitmaakt van dit team, kun je er in totaal 17,5 studiepunten mee verdienen. Elke nieuwe mijlpaal wordt gevierd met een onthulling en deelname aan de internationale Shell Eco Marathon.

Gezellige onthulling

Net als andere onthullingen kon de presentatie van de nieuwste telg ook weer rekenen op veel belangstelling. Sponsors, familie en vrienden woonden een zeer verhelderende en interessante presentatie bij met aansluitend een gezellig samenzijn, verzorgd door cateraar Dudok.

Eusebiuskerk

De onthulling was voor het eerst in de Eusebiuskerk in Arnhem. Heel toepasselijk omdat deze kerk deels verwarmd gaat worden met waterstof, liet directeur Meike Verhagen weten. “Onze ambitie is om de meest duurzame kerk van de wereld te worden.”

Bloed, zweet en tranen

De studenten van HAN Hydromotive hebben kans gezien om op vele fronten innovatieve verbeteringen toe te passen, zodat er straks echt heel zuinig kan worden gereden. “Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost en we hebben nachten doorgehaald. Daarom zijn we nu extra trots op het gepresenteerde resultaat”, vertelt student en teammanager Joris Oosterhuis vol trots.

Het team heeft een jaar lang aan de auto gebouwd. Van het omhulsel tot het chassis en de aandrijving. Ze hebben zelf bij het bedrijfsleven en overheidsinstellingen aangeklopt voor sponsoring en materialen. Want het gaat om een investering van honderdduizend euro!

Lichter, sneller en zuiniger

Inmiddels is de waterstofauto nog lichter, sneller en zuiniger geworden dan het vorige exemplaar, de HM12. Zo is ijzersterk materiaal van koolstofvezel nu een lichter alternatief geworden voor aluminium. Het team heeft ook goed gebruik kunnen maken van de 3D-printer; verschillende onderdelen zijn daarmee vervaardigd. Daarnaast is de elektromotor sterk verbeterd.

Ook is aandacht voor de veiligheid, want er zijn veiligheidsgordels aangebracht. Ook is gezorgd voor een firewall, waardoor geen waterstof terecht kan komen bij de bestuurder. En er zijn verschillende noodstoppen aangebracht.

Smart Industry applicatie

Wat nog ontbrak was een F1-like dasboard waar data gedurende de zuinigheidsrace en ook daarna mee kan worden geanalyseerd. Het studententeam kreeg van het bedrijf i@ontrol BV een passende oplossing aangereikt. Aan boord zit inmiddels een iLOG-module die data zendt naar hun iSuite cloud SMART-industry applicatie. Daarmee is dit een geweldige innovatieve crossover geworden van automotive met die van de Smart Industry. En het voordeel is dat de bestuurder goed het verbruik en dergelijke direct kan aflezen vanaf het dashboard.

Vrouw aan het stuur!

Marousha is erg blij dat zijn de HM22 mag gaan rijden als coureur. “Ik heb als grote voordeel dat ik relatief klein ben en daardoor goed pas in de auto, maar ook omdat ik onder de 70 kilogram weeg. Want als je daar onder zit, mag je meer gewicht overal in de auto toevoegen. Dat is wel heel ideaal, want zo hebben we voor wat meer gewicht, maar ook aan de achterkant”, legt ze met een glimlach uit.

Deelname aan Shell Eco Marathon

Van 31 mei tot 3 juni doet HAN Hydromotive mee aan de Shell Eco Marathon die dit jaar plaatsvindt op het TT racecircuit in Assen (eerdere edities werden in Londen gehouden). Het is ’s werelds grootste en uitdagende studentencompetitie op het gebied van innovatie, technologie en duurzame toepassingen. Liefst 35 studententeams van universiteiten gaan de strijdt met elkaar aan. HAN Hydromotive strijdt – als enige hogeschool – in de waterstofklasse. Marousha zal als coureur de enige vrouw zijn die deelneemt aan deze internationale wedstrijd.

Voorbereiding in Frankrijk

Student en eventmanager Thomas Rozengarden vertelt dat het team graag goed is voorbereid. Daarom doet het team van 16 t/m 18 mei mee aan de eerste editie van Challenge Ecogreen Gas op het circuit de Loire-Atlantique in de Franse streek Bretagne. Thomas is er zeker van dat dit evenement een zeer nuttig inzicht zal bieden in hun nieuwe auto. “Ik leer er ook van hoe evenementen zoals deze werken, wat cruciaal kan zijn in onze voorbereiding op de Shell Eco Marathon. Al met al is ons team erg enthousiast om onze nieuwe auto te testen tegen grote Europese teams èn we zijn nu al ongeduldig om te laten zien hoe ons harde werk zich vertaalt op het circuit.”

Bronnen: HAN, De Gelderlander, De Brug Nijmegen 
Fotografie: Selma van Loon, Erik Rijpstra, i@ontrol BV

Lees ook:

Arnhemse racewagen op waterstof aan de start op TT Circuit in Assen: ‘Eeuwige roem als je wint’ (De Gelderlander, 1 juni 2022)