Elektronische besturing prototype zweefbaan wint wetenschapsprijs
Het samenwerkingsproject ‘The National Individual floating Transport Infrastructure’ (NIFTI) van de Radboud Universiteit en de HAN, waarbij een nieuw zwevend transportsysteem wordt ontwikkeld, heeft de NWO Team Science Award gewonnen.
Vanuit de HAN loopt het lijntje naar onze docent-onderzoeker Stefan van Sterkenburg. “Onze bijdrage in het NIFTI-project is dat wij samen met 8 Automotive studenten en een student Embedded Systems Engineering een elektronische besturing gemaakt hebben voor een prototype van een zweefbaan.”
Stefan legt uit dat de Automotive studenten Nick Classens, Twan Vogelzang, Sven Stekelenburg, Sander Heins, David Osterman, Maarten Hermens, Joey Hendriks en Giel Ebbers de hardware van de besturing hebben gemaakt en een eerste versie van de besturing hiervoor.
De hardware bestaat grofweg uit:
- een sensor systeem die de positie van het voertuig (POD) bepaalt;
- 12 stroombronnen waarmee de spoelen in het prototype zweefbaan van stroom voorzien worden;
- een microcontroller die de stroombronnen aanstuurt en het sensor systeem uitleest en communiceert met een centraal computersysteem.
Wat hebben de HAN-studenten bijgedragen?
“De Automotive studenten hebben een werkende besturing opgeleverd waarmee de POD over de baan kan bewegen. Yanzheng Xiao, de ESE-student, heeft dit systeem verder verbeterd. Hij heeft de oscillaties in het systeem verminderd door toepassing van een IMU-sensor die een anti-oscillatie signaal genereert. Deze oscillaties ontstaan bijvoorbeeld bij het starten of stoppen en bij inhomegeniteiten in het magneetveld en dempen nauwelijks uit, omdat een magnetische zweefbaan nauwelijks wrijving heeft. Daarnaast heeft hij softwarematig een snelheidsregeling geïmplementeerd door de POD een kleine hellingshoek mee te geven.”
Op de onderste foto zie je het prototype van de zweefbaan met daarop in het zwart en blauw de POD. Links zie je de elektronica waar alle snoeren van en naar toe gaan. Stefan: “Het is een foto uit het afstudeerverslag van Yanzheng. Misschien komt de foto wat rommelig over, maar het laat ook goed zien hoe de student bezig is geweest om een goede oplossing te vinden.”
Wat is de haalbaarheid van NIFTI?
De haalbaarheid van NIFTI als alternatief vervoerssysteem in de samenleving wordt nog verder onderzocht. De technologie werkt al op miniatuurschaal, maar onderzoekers zijn van plan om ook een groter, volledig werkend prototype te ontwikkelen dat de essentiële functies van de infrastructuur demonstreert.
Naast het verder ontwikkelen van de technologie zullen de onderzoekers ook werken aan het aanpakken van de vele politieke, economische, maatschappelijke en milieuproblemen die zich kunnen voordoen.
Bronnen en fotografie: HAN, Stefan van Sterkenburg en aangevuld met een deel uit dit nieuwsbericht op Engineeronline.nl