Data-engineer Ramon Drost vertelt studenten over zijn Formule 1 droomtijd
Hoe is het om te werken in de Formule 1? En vooral welke weg bewandel je om deze droom werkelijkheid te laten worden?
De bekende Nederlandse data-engineer Ramon Drost (en alumnus HAN Automotive) vertelde er op 21 juni over als gastspreker op het symposium Powerhouse of Innovation van de HAN Academie Engineering en Automotive.
Liefst 260 studenten van diverse technische studies én partners van hun 36 opdrachten waren aanwezig. Een mooie mix, opgevolgd door interessante presentaties van de studenten.
Werken in de Formule 1
Terug naar Ramon. Toen hij Automotive Engineering aan de HAN in Arnhem studeerde, kluste hij bij voor teams in de rally en Formule 4. Vervolgens ging hij als data-engineer bij Ten Kate Racing aan de slag ging in het wereldkampioenschap Superbike. “Ik heb daar een mooie tijd gehad hoor, maar het was altijd met dat ene doel voor ogen: werken in de Formule 1”, vertelt Ramon.
Renault Alpine Formule 1-team
“Ik heb vervolgens de ene brief na de andere geschreven. Tot ik een uitnodiging kreeg bij Renault Alpine Formule 1-team.” Renault gaf Drost in 2017 een plaatsje in het testteam als electronics track support engineer. In 2019 volgde promotie naar het raceteam, waar hij als trackside electronics engineer – ook wel data-engineer genoemd – zich bezighield met de datastroom die een Formule 1-auto genereert. Elektronica, software, hardware, sensoren, noem maar op. In die functie was hij verantwoordelijk voor de elektronica aan boord van de Formule 1-wagen van Esteban Ocon en daarvoor Nico Hülkenberg.
Tijdens de laatste maanden van zijn dienstverband was hij alleen nog in de fabriek, om het team te helpen met de voorbereidingen op het Formule 1-seizoen 2022. Ondanks dat het Alpine Formule 1-team hem dolgraag had behouden, heeft Ramon ervoor gekozen om voorlopig een punt te zetten achter zijn tijd in de koningsklasse van de autosport. De data-engineer uit Nieuwleusen heeft even genoeg van het gereis en bovendien ook nog andere ambities.
Ramon: “Het was een ingewikkelde baan. Ik zorgde er simpelweg voor dat alles werkt zoals het moet werken en speelde zo een belangrijke sleutelrol.” In een interview met Motorsport.com laat hij weten waarom hij de wereld van Formule 1 verlaat. Op de eerste plaats stapt Drost echter uit de Formule 1 omdat hij toe is aan een nieuwe uitdaging.
“Ik heb altijd een carrière in de Formule 1 geambieerd en dat werk vind ik nog steeds fantastisch, dus om mijn droombaan voor nu vaarwel te zeggen, is wel de moeilijkste beslissing geweest die ik tot nu toe heb moeten nemen”, zegt Ramon. “Ik heb altijd nog een ander doel gehad en dat was een eigen onderneming beginnen. Aanvankelijk had ik het idee om naast mijn werk in de Formule 1 een bedrijf op te zetten, maar ik was zoveel onderweg dat het gewoon niet te combineren was. Toen daarbij ook nog eens de wens kwam om wat meer thuis te zijn, besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en voor mezelf te beginnen. Zo is Raptor Pro Performance geboren.”
Ondersteunen van race-activiteiten
Met dit bedrijf zal Ramon zich bezighouden met het ondersteunen van race-activiteiten op het circuit. Hij zal zijn kennis en expertise ook aanwenden om meer vermogen uit straatauto’s te halen. “Als alles goed gaat, hoop ik me te kunnen meten met AMG en Abt Sportsline”, zegt hij, die bij het tunen gebruik zal maken van Formule 1-technologie, zoals kwalitatief hoogwaardige kabelbomen.” Wat betreft klussen in de autosport mikt Ramon op raceklassen als WEC, Formule E en IMSA.
Een terugkeer naar de Formule 1 sluit hij nadrukkelijk niet uit. “Eerst wil ik die andere droom verwezenlijken.”
Lees het hele interview op de site van Motorsport.com
Nederlandse data-engineer verlaat F1 om nieuwe droom na te jagen
Duurzaamheid en systeemverandering
Het symposium vervolgde met een interessante lezing van Marijke Frielink, de tweede keynote. Zij is Sustainability Change Manager en vertelde over duurzaamheid, systeemverandering en de weg die zij heeft afgelegd.
Milieurapporten die niet doordringen
De derde spreker op het symposium was Jaap Tielbeke, redacteur bij De Groene Amsterdammer en schrijver van ‘Een beter milieu begint niet bij jezelf’. Hij nam de studenten mee in het steeds maar alarmerend worden van milieurapporten. Waarom dringen de (klimaat)waarschuwingen niet door? En wat staat ons nu te doen?
Bron en fotografie: HAN