Challenge ‘mechanische batterij’: leren over energieoverbrenging en energieopslag

Studenten Werktuigbouwkunde uit het 1e jaar doen in hun semester 2 een studieproject naar verschillende vormen van mechanische opslag. Hieraan is ook een wedstrijdelement verbonden: de Mechanische Batterij. Denk hierbij aan een vliegwiel, magneet, trekveer, torsieveer en dergelijke.

Zo’n mechanische batterij ontwerp je in het 1e jaar niet voor serieproductie of een externe klant, maar juist om deel te nemen aan de wedstrijd en vooral om van te leren!

De leerdoelen van dit S2-project zijn:

  1. Samenwerken in een projectgroep
  2. Op een methodische wijze een product ontwerpen
  3. Theorie uit vakken toepassen in de praktijk
  4. Een technisch rapport schrijven
  5. Een presentatie geven met een technische inhoud

Wat was het wedstrijdelement?
Er konden prijzen worden gewonnen (bonnen die in te leveren zijn bij de bar van studentenvereniging Lokaal’99) in verschillende wedstrijdcategorieën:

  1. meest efficiënt ontwerp met hoogste rendement
  2. meest lichte (laagste gewicht) ontwerp
  3. beste verhouding in gewicht/rendement
  4. meest origineel of uitdagend ontwerp

De beste verhouding in gewicht/rendement scoorde de groep studenten met ballonnen. De studentenjury vond de mechanische batterij van groep L15 het meest originele/uitdagende. Bijzonder, want hun project was nog niet eens af.

   

Bron: HAN, Sander Helmig en Bas Hodzelmans
Fotografie: Job Greeve, Bas Hodzelmans, Sander Helmig
Video: Job Greeve