Automotive studenten presenteren innovaties voor transport en logistiek
Studenten Automotive Engineering werken onder begeleiding van hun onderzoeksdocenten samen met fabrikanten uit de automotive-sector aan innovaties. In het Arnhemse stadion Gelredome presenteerden ze daarvan op 29 juni veelbelovende resultaten. Nieuwsblad Transport nam 4 projecten onder de loep die direct betrekking hebben op transport en logistiek.
1. Achterwielophanging
De uitdaging van de studenten van de HAN bij het sleutelen aan de Ebusco 3.0 bus, een elektrische touringcar van het Deurnse bedrijf Ebusco, was om de achterwielophanging van een elektrische bus of touringcar – doorgaans al goed voor zo’n 200 kg – tenminste 10% lichter te maken. Om de ontwerpuitdaging het hoofd te bieden, werden 2 routes bewandeld. De toepassing van een aluminium ontwerp én een composiet ontwerp. Een belangrijk aspect dat gedurende het project duidelijk werd, was dat de communicatie en het delen van ideeën heel belangrijk was om tot een oplossing te komen.
De vorderingen die de studenten hebben gemaakt met de ontwerpen van aluminium en composiet zijn zonder meer positief te noemen. De studenten hebben die 10% ruim gehaald. Voor alle toepassingen geldt in elk geval het grote voordeel van gewichtsreductie: een grotere range voor je elektrische voertuig.
2. Heimachines
HAN-studenten presenteerden ook de bevindingen van een onderzoek om heimachines emissieloos te maken in opdracht van Heijmans. Heimachines worden aangedreven door zware dieselmotoren van 450 kW die veel uitstoot hebben. De studenten hebben in beeld gebracht wat de uitstoot op dal- en piekmomenten is, en welke elektrische aandrijfbehoefte daaraan gekoppeld zou kunnen worden. Ook wat voor stroomvoorziening er op de bouwplaats aanwezig moet zijn.
Ze hebben die behoefte in kaart gebracht voor 3 varianten: een waarbij ’s nachts wordt opgeladen, een waarbij je met wisselpakketten van batterijen werkt en een waarbij je waterstof kunt inzetten.
Dit onderzoek ging vooral om het inzichtelijk maken van de mogelijkheden. Daarbij is het goed te weten dat de aanschaf van een elektrische heimachine 2 keer zo duur is als die van een diesel, maar dat de levensduur van een elektrische heimachine ook al anderhalf maal zo lang is. Ook moet er worden gekeken naar refurbishen: nieuwe elektromotoren inbouwen in bestaande heimachines.
3. Elektrificeren reach stacker
Het project ‘Electrification of a Container Handler Attachment’, dat studenten samen met de innovatie-afdeling van heftruckfabrikant Hyster-Yale hebben uitgevoerd, is een conceptuele studie voor een elektrische grijper die een container oppakt en verwerkt. Met als ultiem doel een volledig geautomatiseerde containerbehandeling, hebben de studenten onderzoek gedaan naar aspecten als vergrendeling, de verschillende containergroottes die er bestaan, de rotatie, de demping en de hellingshoek. In dit stadium van de studie kunnen echter nog geen resultaten geopenbaard worden of voorspellingen worden gedaan.
4. Logistiek zonder chauffeur: veelbelovende vorderingen
Het project STEERS (towardS inTelligEnt intER-hub logiStics) richt zich op zelfrijdend transport op bedrijventerreinen. In samenwerking met de Universiteit van Twente wordt door onderzoekers en studenten van de HAN hierbij zowel naar logistiek ketenmanagement gekeken als naar autonome en intelligente voertuigen.
De studenten hebben veelbelovende resultaten boven water gekregen met hun onderzoeken. Autonoom vervoer is intern al mogelijk. Maar in dit project is aangetoond dat extern het ook zou kunnen op afgescheiden stukken bedrijfsterrein, of na werktijd als er geen mensen lopen. Het wachten is op een aanpassing in de wetgeving. Het punt is dat er nog steeds een wet van kracht is waarin staat dat een voertuig een mens achter het stuur dient te hebben. Dat betekent dat de politiek een knoop moet doorhakken, en daar gaat tijd overheen.
De studenten hebben vooruitlopend op deze ontwikkelingen binnen het project ook vast in beeld gebracht welke aandrijflijnen het meest effectief kunnen zijn. Biodiesel, waterstof, elektrisch of aardgas? Ze hebben ook de piekmomenten bij diverse goederenstromen in beeld gebracht, zodat je efficiënter met containerverplaatsingen kunt omgaan.
Bron: Nieuwsblad Transport