Automotive studenten helpen mee aan onderzoek naar alternatieve CO2-neutrale brandstoffen
In het lab van HAN Engineering en Automotive wordt volop onderzoek gedaan naar alternatieve CO2-neutrale brandstoffen. Een aantal Automotive studenten helpen mee als onderdeel van hun stage. Wie zijn deze studenten en met welk deel van het onderzoek zijn ze aan de slag gegaan?
Van links naar rechts Automotive-studenten Melchior, Robin, Stijn, Ilias en Dave
De transitie van verbrandingsmotoren naar elektrisch gaat niet met het tempo als eerder voorspeld. Dit komt door een gebrek aan grondstoffen voor de benodigde batterijen en permanente magneten, die nodig zijn voor elektromotoren met een hoog rendement. Bovendien is ons elektriciteitsnet niet toereikend om zo veel elektrische auto’s op te laden.
De focus ligt om deze reden op alternatieve brandstoffen, het liefst CO2-neutraal. Synthetische methanol is hier een voorbeeld van.
In het lab van HAN Automotive wordt hier volop praktijkgericht onderzoek naar gedaan. Daar kwam PR & marketingcommunicatie specialist Erik Rijpstra docentonderzoeker Erik Kemkers tegen, die studenten op weg helpt. De docentonderzoeker vertelde dat studenten HAN Automotive Melchior, Robin, Stijn, Ilias en Dave hier hun stage-opdracht doen en meewerken aan dit onderzoek. In een mooie overzichtelijk kleine klas!
Andere uitlaatgassamenstelling
Erik Kemkers legt uit dat gebruik van nieuwe brandstoffen een andere uitlaatgassamenstelling betekent, waardoor ook aanpassingen aan het uitlaatgas nabehandelingssysteem nodig zijn. “De benodigde complexe uitlaatgas meetapparatuur moet elke (meet)dag gekalibreerd worden.”
Ilias is afkomstig uit Cyprus, die bewust voor Nederland heeft gekozen om te gaan studeren. “Hij twijfelde tussen 3 scholen/opleidingen, maar de passie voor auto’s gaf de doorslag. Ilias heeft als taak om een geautomatiseerde en mobiele kalibratieopstelling te ontwerpen en te bouwen ( ≤ 500kg !!!). Dit past bij zijn specialisatie Structural Design (SD)”, legt Erik uit.
Brandstofcellen en batterijen testen
HAN Automotive beschikt over een faciliteit om brandstofcellen (waterstof) en batterijen te testen. Erik: “We kunnen met deze opstelling dynamisch batterijen op- en ontladen. Onze klanten (partners) willen ook weten wat de batterijen doen onder niet-laboratoriumomstandigheden. De testruimte beschikt een kleine klimaatkamer om het gedrag van batterijen te onderzoeken bij lage(re) temperaturen.”
“De meest recente klantvraag deed ons beseffen dat er aanpassingen aan de testfaciliteit nodig zijn en dat er nog kennis ontbreekt bij de gebruikers van de faciliteit. Stagiair Robin gaat aan de slag om dit op te lossen. Hij gaat zich buigen over wat de klant nodig heeft, welke aanpassingen aan de testopstelling nodig zijn, het opstellen van testprocedures voor de belangrijkste types batterijen en fungeert als intermediair tussen specialisten op dit gebied en ons.”
Systemen meten
Inmiddels zijn de modules CI (Compressed Ignition) en SI (Spark Ignition) samengevoegd tot 1 module. Voor de minder technische lezer, dit zijn diesel en benzine. Dit vraagt om een nieuw practicum. Eind 2022 heeft de firma BOCHANE een splinternieuwe Renault Clio Hybride aan Automotive overhandigt. Melchior en Stijn gaan onderzoeken welke systemen er in deze auto zitten, hoe deze systemen geregeld worden en wat er gemeten moet worden om dit regelgedrag aan de studenten zichtbaar te maken.
“Het practicum met deze prachtige auto gaat gebeuren op onze nieuwe vermogenstestbank”, vertelt Erik met enige trots. “Stijn en Melchior gaan uitzoeken of alle benodigde meetwaarden beschikbaar zijn via de diagnoseaansluiting van het voertuig, of dat er meetinstrumenten toegevoegd moeten worden.”
Motortestopstelling
HAN Automotive beschikt over een aantal motortestopstellingen variërend van 50cc tot 11200cc. “Deze opstellingen worden gebruikt voor onderwijs en onderzoek. De 50cc motor wordt tijdens een practicum (als onderdeel van een project) getuned om aan de eisen van de (virtuele) klant te voldoen. Naast de inmiddels beschikbare middelen om het blok te tunen (waterinjectie, turbosimulatie, chiptuning et cetera) moet er gezocht worden naar meer varianten.”
“Een ander practicum geeft de student een overzicht welke energiestromen er zijn in de verbrandingsmotor en hoe groot deze zijn. Het bepalen van de interne wrijvingsverliezen (volgens de Willans line methode) gaat soms goed, maar soms ook helemaal niet. Student Dave gaat in het kader van zijn stage onder andere met bovenstaande vraagstukken aan de slag. Dave heeft als specialisatie Power Train (PT).”
Bron en fotografie: HAN Automotive, Erik Kemkers