S6-project: Battery Range Extender met Green Planet
Battery Range Extender met GreenPlanet is een Demonstratie KlimaatTechnologieën en -Innovaties (DKTI) project in de transport. Batterij-Elektrische Voertuigen (BEV’s) worden gezien als een belangrijke oplossing voor de overgang naar emissievrije mobiliteit. Dit geldt met name voor lichtere voertuigen. Studenten en docenten gaan hiermee aan de slag in een semester 6 zetting!
Waarom dit project?
Een van de doelstellingen van dit project is het ontwikkelen van een relatief universele en betaalbare range extender op basis van de zich snel ontwikkelende batterijtechnologie. Hierdoor krijgen lichte bedrijfsvoertuigen een acceptabele actieradius (de afstand die je kunt rijden op één acculading) van 250 tot 350 kilometer in plaats van de huidige circa 150 kilometer. Het extra batterijpakket is geschikt voor snelladen: in een kortere laadtijd kan de actieradius verder worden vergroot.
Bij een voertuig met range extender blijft de aandrijving altijd elektrisch gaan, ook tijdens het opladen van de accu. Er is dus geen verbinding tussen de verbrandingsmotor en de wielen.
Wat gaan de studenten doen?
In het project werken S6-studenten samen met Green Planet aan de realisatie van een snellaadomgeving met gedifferentieerde snellaadtarieven: hoe sneller – met een hoger vermogen – je laadt, hoe meer je betaalt. Voor deze betaling wordt naast de huidige ‘closed loop betaalmethode’ een ‘open loop betaalmethode’ ontwikkeld en geïmplementeerd. Zo kan je betalen met betaalmiddelen als pinpas, creditcard en tankpas. Altijd zonder abonnementskosten. Hiermee worden drempels voor het MKB verder weggenomen.
Waarmee wordt rekening gehouden?
Bij het testen, bewijzen en demonstreren van innovatieve concepten en technologieën voor snelladende bestelwagens en soortgelijke voertuigen voor doelgroepenvervoer wordt rekening gehouden met de wensen van bestuurders en voertuigeigenaren en met het energiesysteem als geheel. Daartoe wordt een verbinding gelegd tussen BEV’s en FCEV’s (Fuel Cell Elektrische Voertuigen), gebouwen, energiebank en het lokale elektriciteitsnet.
Uiteindelijk wordt met behulp van het ‘Connected Smart Fast Charging-systeem’ bepaald welke flexibiliteit de gebruikers nodig hebben en welke mogelijkheden de eigenaar heeft om zijn investering terug te verdienen. Denk daarbij aan het aanbieden van netbalanceringsdiensten door optimaal gebruik te maken van de energieopslag in het systeem.
Bron: HAN Automotive Research, Koen Lau
Fotografie: Green Planet